Is het strafbaar dat iemand(een voormalige notarieel gevolmachtigde) bankgegevens deelt met anderen?

Het gaat hier om gegevens waar hij tijdens zijn notariele volmacht de beschikking over had.
Als dat niet mag dan graag een verwijzing naar wet en regelgeving

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Bankieren
2K
tinus1969
4 jaar geleden
Welke rechtvaardiging geeft de gevolmachtigde daarvoor.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hij wilde mij denk ik een hak zetten. Omdat ik de volmacht heb ingetrokken.
tinus1969
4 jaar geleden
Ja, maar wat zegt die gevolmachtigde er zelf over? Waarvoor/waarom had hij een volmacht en waarom trok je die in?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik woon in het buitenland. Doordat ik geen vertrouwen meer had in hem heb ik de volmacht ingetrokken. Terecht dus geen vertrouwen meer.
ronron1212
4 jaar geleden
Je antwoorden op de vraag van tinus1969 zijn geen antwoorden. Waarom denk je dat hij dat doet dat is de vraag hoe weet je dat hij dat doet?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
beste ronron,
Ik weet het. Hij heeft het zelf in een mail aan mij kenbaar gemaakt. Hij heeft in die mail verklaard dat hij het niet eens was met het intrekken van de volmacht.. Blijft dus de vraag is het strafbaar. De andere zaken zijn niet ter zake dienende.
tinus1969
4 jaar geleden
@Janderk, die andere zaken doen er wel toe. Onderdeel van de volmacht kan zijn dat gegevens moeten worden gedeeld - dus moeten we weten waar die volmacht eigenlijk voor diende.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@tinus. Hét was een normale notarieel volmacht. De openbaar making geschiedde nadat ik de volmacht schriftelijk had ingetrokken. Dus maakte het niet uit waarvoor de volmacht verder voor diende.
erotisi
4 jaar geleden
wat bedoel je met bankgegevens?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@erotisi
Het zijn saldo informatie, betalingsgegevens, etc.., allemaal zeer persoonlijk zou ik zo denken
tinus1969
4 jaar geleden
@Janderk, waarvoor diende die volmacht nou? Volmachten hebben een doel.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
@tinis1969
Wat maakt het uit wat voor doel een volmacht diende ?
(Zéker wanneer deze is ingetrokken !)
tinus1969
4 jaar geleden
Omdat uit de details kan blijken dat er sprake was van nazorg of ander gerechtvaardigd gebruik.

Antwoorden (1)

Het antwoord van deze vraag hangt voor een deel af van details. Aangezien ons (begrijpelijk) niet alle details bekend zijn is het slechts mogelijk om een algemeen antwoord te geven.

Bankgegevens vallen onder persoonlijke en dus privacy gevoelige gegevens volgens de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Die mag men niet zomaar gebruiken, laat staan openbaar maken. Dus ja, dit is in principe strafbaar !

Een gevolmachtigd persoon mag, binnen de voorwaarden van de volmacht, optreden namens de persoon die hem heeft gevolmachtigd. Daarbij dient het belang van deze laatste wel altijd voorop te staan.

Een volmacht mag in principe altijd worden ingetrokken, wel kunnen er daartoe voorwaarden in de volmacht zijn opgenomen. (Dat zou in uw geval dus een punt van discussie kunnen zijn)

Dus om kort te gaan:
In principe is het openbaar maken strafbaar, tenzij onterecht de volmacht is ingetrokken. Maar dan nóg moet openbaarmaking in úw belang zijn. ('Wraak' is dus zeker géén goede reden !)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Ozewiezewozewie.
Dank voor je aanwijzing. Ik had de persoon een algehele volledige volmacht gegeven. Ik woon in Thailand. Ik kwam er achter dat hij dingen deed die ik niet wilde. Ik heb de volmacht ingetrokken(schriftelijk). Ik heb hem de reden opgegeven(Geen vertrouwen meer) Ik heb de toegang tot de bank voor hem geblokkeerd. Hij heeft toen gemeend om anderen te informeren over mijn financieen en daarbij mijn financieen met derden gedeeld.
Nogmaals dank voor de verwijzingen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+plus @Janderk, vergeet niet al je inloggegevens en wachtwoorden te wijzigen.