Bank haalt naar mijn idee veel te vroeg geld van de rekening, mag dat?

De bank gebeld voor de volgende situatie. Ik ben ondernemer en had cash geld nodig. Ik heb voor een x bedrag briefjes van 5 besteld. Dit zou plus minus 3 werkdagen duren. Maar het geld werd wel direct van de rekening afgeschreven. Is dit de gebruikelijke manier?Waarom kan de overdracht niet gelijktijdig gebeuren?

5 jaar geleden
in: Bankieren
1.7K

Antwoorden (1)

Om fraude te voorkomen.
Stel dat jij 1000 briefjes van 5 besteld en je hebt 5500 euro op je rekening staan.
Jij besteld dus die 1000 briefjes, volgens gaat de bank er mee aan de slag en doet deze briefjes in een envelop met jouw bedrijfsnaam er op en legt het in de kluis, zodat je niet nog eens hoeft te wachten als je het op komt halen.
Vervolgens geef jij de komende 2 dagen 5000 euro uit aan andere benodigdheden voor je bedrijf. Je gaat een dag later je 5jes ophalen, maar de bank controleert echt niet of jij wel genoeg geld hebt op je rekening op dat moment. Wat dat hadden ze al gedaan toen jij de order plaatste. Ze gaan jouw rekening ook niet in de gaten houden op uitgaven. Anders kunnen ze dit straks bij alle klanten gaan doen.
En daarom wordt het gelijk afgeschreven als jij die biljetten besteld. Logisch toch?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
Plus, maar voor de duidelijkheid zou ik een paar zinnen omdraaien.
''Je gaat een dag later je 5jes ophalen, maar de bank controleert echt niet of jij wel genoeg geld hebt op je rekening op dat moment''
te schrijven als:
''de bank schrijft het geld niet af op het moment je de 5jes uit de klus haalt'' ;-)
(Dat doen ze natuurlijk voor ze de briefjes in de envelop doen)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Daarom begon ik mijn antwoord met "Stel dat" ;-)