Hoe haalde men voor de pinpas geld bij de bank?

Mijn geheugen laat me in de steek. Ik had in die tijd nog geen id kaart of paspoort maar kon gewoon geld halen bij de balie.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Bankieren
5.9K
TurfGraver
5 jaar geleden
Met bankpas (zonder pin).
LeonardN
5 jaar geleden
Als je altijd bij dezelfde bank kwam, wellicht nog met je ouders, dan kende de bankmedewerker vaak de klanten, of anders zijn/haar collega. Mocht je bij een onbekende bank komen kon je met eurocheques geld opnemen. Vaker werden eurocheques gebruikt om te betalen bij winkels. https://www.digibron.nl/search/detail/013c47a8181b53ffdba72a5e/nu-kunt-u-binnen-en-buiten-nederland-betalen-zonder-contant-geld-op-zak Wat zijn de voordelen van de Eurocheque?
....
Overal waar uw Eurocheques geaccepteerd worden, ziet u dat aan het Eurocheque-embleem. Bovendien kunt u in Nederland en in vrijwel alle andere landen van Europa met Eurocheques contant geld opnemen bij bankkantoren. Maar dat deed je dus niet bij je eigen bank, als je eenmaal bekend was, zat het wel goed.

Antwoorden (5)

Binnen aan de balie werd je geholpen. De baliemedewerker schreef een opnamebon uit en na legitimatie en handtekening kreeg je het bedrag uitbetaald.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
+Vaak hoefde je niet eens te legitimeren, als de bankmedewerker je goed kende.
Ik haalde geld met Kascheques of girobetaalkaarten bij het postkantoor (Postbank) - bij andere banken had je eurocheques. Deze cheques werden in beperkt aantal naar je huisadres gestuurd zodra je er een aantal gebruikt had.
Met de betaalkaarten kon je ook in winkels grotere bedragen afrekenen. (tot 200 gulden)
Toegevoegd op 03 oktober 2018 22:06: afbeelding
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Amadea
5 jaar geleden
Eurocheques bestonden toch nog niet in de tijd dat je geld in een bankkantoor ophaalde?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ja hoor. https://nl.wikipedia.org/wiki/Eurocheque
Eurocheques werden oorspronkelijk ingevoerd in 1969 als een alternatief voor de travellercheque en voor de internationale betaling van goederen en diensten. Op dat moment waren de cheques geldig in 14 landen: België, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Nederland, Oostenrijk, Zwitserland en West-Duitsland (die zelf cheques uitgaven), samen met Denemarken, Italië, Ierland, Luxemburg, Noorwegen, Spanje en Zweden (die alleen Eurocheques aanvaardden als betaling). Ook buiten Europa konden Eurocheques worden verzilverd, zoals op de postkantoren in Indonesië. De uitgifte van Eurocheques is gestopt op 1 januari 2002, tegelijk met de invoering van de chartale euro.
Dat kon op diverse manieren, en verschilde misschien ook per bank. Maar bij de bank, waar ik mijn rekening had (Nutsspaarbank), kon het in ieder geval op de volgende twee manieren:
1. Voor de rekening, waarop onder andere je salaris werd gestort, kreeg je bankcheques. Deze cheques kon je bij de balie van de bank verzilveren.
2. En voor je (spaar)rekening had je een bankboekje. Hierin stond iedere storting en iedere opname vermeld en het saldo dat nog op de rekening had.
Ik kan me alleen niet herinneren of en zo ja hoe je je moest legitimeren. In die tijd had je in ieder geval geen legitimatieplicht. Daarom had niet iedereen een id-bewijs.
5 jaar geleden
Met een bankpas met daarop mijn bankrekeningnummer en achterop mijn handtekening. De medewerker vroeg eerst telefonisch een fiat voor mij, later ging dat via de computer (internet of intranet). Daarna schreef de medewerker een bon uit met het gefiatteerde bedrag, ik moest daarop mijn handtekening zetten en die handtekening werd vergeleken met de handtekening op mijn bankpas. Was die goedgekeurd, dat kreeg ik het bedrag cash uitbetaald.
5 jaar geleden
Ja , met een daar aanwezig opname formuliertje , bedrag en rekeningnummer invullen en naam en handtekening natuurlijk . Ik moest me alleen legitimeren bij het openen van die rekening , verder kenden ze me daar .