Missen we in Europa niet een eenduidig online betaalsysteem voor webshops en debetkaarten?

Als ik nu iets wil kopen in een Nederlandse webshop gaat alles goed, maar in andere Europese landen zal men niet snel iDeal aanbieden, andersom zullen Nederlandse webshops niet snel buitenlandse equivalenten van iDeal aanbieden.

Moeten we niet naar een systeem dat iDeal(NL), Sofort(DE) en Bancontact/MisterCash(BE) (en weet ik veel welke systemen andere Europese lidstaten gebruiken) overbodig zal maken?

(Creditcards en Paypal even buiten beschouwing gelaten. Aangezien het toch niet nodig zou moeten zijn een CC aan te schaffen dan wel een account aan te maken dat je vervolgens aan CC of rekening koppelt.)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Bankieren
1.7K
paulus811
8 jaar geleden
Alles wat ik op ebay.de bestel betaal ik vooruit. Dat is met het iban nr tegenwoordig een makkie en gratis.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Das waar IBAN heeft het voor consumenten zeker makkelijk* gemaakt maar mist de vraag. Ebay is geen webshop, maar voornamelijk voor "particuliere" verkopers die 1 product per keer verkopen. Voor webshops natuurlijk verre van ideaal, als je 10 producten verkoopt op je site en dan eerst een bevestiging/rekening moet sturen en daarna weer op een overschrijving moet wachten. Daarom zie je ook zelden nog de mogelijkheid tot bankoverschrijving bij webshops. *Voor buitenlandse betalingen dan. Intern is het wat overbodig in mijn ogen.
tinus1969
8 jaar geleden
Daar hebben we de EU nou voor. En die gaat dit vast harmoniseren, alleen draaien de molens vaak langzaam.
paulus811
8 jaar geleden
MrTomaat, toch vind ik dat je de credit card wel erg makkelijk opzij schuift. Want juist daarmee is het kinderlijk eenvoudig voor zowel de verkoper als koper om een bestelling te plaatsen, waar dan ook ter wereld. Ook het online reserveren van een hotel is zonder credit card tegenwoordig bijna onmogelijk. Zelfs een app of muziek kopen op je smartphone vereist een credit card als je niet wilt hanessen met gift cards. Ik weet dat Europa ver achterloopt in cc gebruik op bijvoorbeeld de VS, maar als je er eenmaal aan gewend bent (en er verstandig mee om kunt gaan) is het een ideaal betaalmiddel. Hopelijk gaan de tarieven voor gebruik en commissie nog eens flink naar beneden en de veiligheid omhoog, want die twee pijnpunten remmen het cc gebruik in Europa enorm.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er is niks mis met CC. Het is alleen overbodig in mijn ogen. Zorg dat je hetzelfde betaalgemak hebt met een debetkaart en het hele idee van CC is onnodig. Waarom twee systemen? Uiteindelijk moet je toch weer het tekort op je CC aanvullen met het tegoed op je bankrekening. Ik heb ook een CC en Paypal en iDeal(debetkaart) en kan zo overal betalen, maar uiteindelijk betaal ik toch met hetzelfde geld. Allemaal onzin dus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Debetkaart/bankrekening is een gegeven dus CC/paypal is onnodig en overbodig, dus zouden we eraan moeten werken het weg te werken. Waarom niet?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daarnaast hoeft van mij CC niet per se afgeschaft te worden, maar is vooral mijn vraag, zouden we niet een beter debetkaartsysteem willen? Als ik nu in België of Duitsland iets op een webshop wil betalen, waarom is het in jouw ogen dan een goed idee dat ik dan effectief gedwongen wordt CC/paypal te gebruiken terwijl met een beter debetsysteem ik ook gewoon debet zou kunnen betalen, en zo niet een week later weer mijn cc-maatschappij af te hoeven betalen. Waarom zou je tegen zijn?
paulus811
8 jaar geleden
Ok, ik dacht dat je op zoek was naar een Europees soort'Ideal betaalsysteem. Ik zeg niet dat cc een goed idee is, maar om internationaal (dus ook buiten Europa) te kunnen bestellen op dit moment ongeveer het enige alternatief. En je kunt een cc ook gewoon als debet card gebruiken door er vooraf saldo op te storten. Mijn ING Mastercard is direct gekoppeld aan mijn ING betaalrekening, ik kan heen en weer boeken zoveel als ik wil. Zolang het cc saldo positief is, betaal je niets af want je hebt tenslotte geen schuld. Ik ben zeker geen tegenstander van een Europees online betaalsysteem en vanwege de hoge trransactiekosten ook absoluut geen fan van cc (die kosten zitten uitendelijk wel in het product verdisconteerd waarvoor ik betaal)., maar als je dit op Europees niveau wilt regelen is medewerking van de Europese banken nodig en dat lijkt me nog niet zo´n eenvoudige klus. Overigens is iDeal onlangs een samenwerking met Trustly aangegaan waarmee jouw wens een stukje dichterbij komt. Lees meer in onderstaande link. https://www.ideal.nl/actueel/trustly-gecertificeerd-als-cpsp-voor-ideal/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vind juist dat je de laatste tijd helemaal geen creditcard meer nodig hebt. Ik heb er ooit een gehad die ik misschien twee keer per jaar gebruikte voor internetaankopen, maar sinds de komst van Ideal en PayPal is dat niet meer nodig. Ik koop veel online en ook wel eens internationaal, maar dan kun je óf via PayPal betalen en bij die enkeling waar dat niet bij kan, gewoon per bankoverschrijving. Al weet ik niet hoe dat is bij bijvoorbeeld het boeken van vluchten en (buitenlandse) hotels, want dan doe ik nu eenmaal nooit.

Het beste antwoord

Ik ben wel voorstander van een eenduidig systeem voor Europa of zelfs de hele wereld gekoppeld aan je rekening.
Geen extra kaarten nodig.
Maar overal wel dezelfde manier van betalen en niet in het ene land iDeal en in het andere Bankcontact/Mistercash.
En nog beter zou natuurlijk zijn zonder kosten in het buitenland. (Maar dat zullen de banken zeker niet laten gebeuren.)
Beer56 haalt het wel aan dat er al zoiets bestaat met de cc maar dit heeft voor mij toch teveel nadelen, zoals sommige bijvoorbeeld geld uitgeven dat ze niet hebben.
Zeker voor mensen die hun uitgaven niet onder controle hebben en zo elke maand in de problemen komen, een kaart gekoppeld aan je rekening voorkomt zulke situaties en kom je niet terecht waar mensen zulke hoge rentes en achterstallen betalen waar ze nog onmogelijk uitkomen.
Maar ja, hier moeten de banken het van hebben natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als er èèn eenduidig goed betaalsysteem is dat ook nog als online-betaalmiddel overal in de wereld gebruikt kan worden, dan is dat juist de Credit Card.

Een Credit Card heeft een aantal grote voordelen die andere lokale (bankbetaal) systemen juist niet hebben en is over het algemeen uitstekend beveiligd tegen misbruik.
Een van de voordelen is dat de Credit Card houder een hoge mate van bescherming heeft in geval hij slachtoffer wordt van criminele internet transacties.
En dat is vaak niet het geval met de lokale banksystemen waarbij betaaltransacties direct van de eigen bankrekening worden afgeboekt. (I-deal enz.)

De Credit Card maatschappij die de Card uitgeeft kan ten allen tijde een voltooide transactie achteraf nog terugdraaien, blokkeren danwel het al overgemaakte bedrag terugvorderen van de incasseerder, als blijkt dat een transactie onrechtmatig of buiten mede weten van de Card houder is gebeurd.
De Credit Card houder wordt maar zelden verantwoordelijk gehouden voor financiële schade.
Daarnaast bieden veel CreditCard Maatschappijen ook nog een kosteloze aankoopverzekeringsevice die de gekochte goederen verzekerd tijdens transport, verzending en tegen schade voor een bepaalde tijd.
Ook dat doen lokale bankbetaalservices niet.

En of je nu van een webshop in Canada, China, Belgie of waar dan ook in de wereld besteld/koopt, de Credit Card is overal een eenduidig geaccepteerd betaalmiddel.

Tenslotte is een bijkomend voordeel dat een Credit Card geheel los gekoppeld is van je girale bankrekening. Je betaald achteraf aan de Credit Card maatschappij de openstaande saldo's vanaf je bankrekening. Dat kost verder geen rente als je binnen de betaaltermijn blijft. Allemaal voordelen dus én eenduidig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik snap de voordelen van een CC en heb er ook een. Echter vallen die voordelen hard weg als je een goed wereldwijd (of iig Europees) debetbetaalsysteem op zou zetten. In ieder geval voor webshopbetalingen. Als morgen alle Europese landen zouden aangeven iDeal te gaan gebruiken (of een vervangend systeem) is dat toch handig, of vind je van niet? Dat is zogezegd de vraag. Er zijn juist veel mensen die niet met een CC om kunnen gaan. Ik vergeet altijd te betalen, terwijl ik geld op mijn rekening heb, anderen zullen door een gebrek aan geld op hun rekening onnodig schuld opbouwen.