Welke kosten mag ik aftrekken als ik freelance werk verricht vanuit huis?

Ik woon in een huur huis en 1 slaapkamer gebruik ik voor mijn online freelance werk. voor dit werk moet ik wel wat dingen aanschaffen zoals een nieuwe laptop, goed buro en stoel internet abonement. Misschien ook nog andere kosten maar deze weet ik zo snel even nog niet. Nu vroeg ik mij af wat mag ik aftrekken van de belasting? heb al op hun site gekeken maar zie wel aftrekposten maar het is mij onduidelijk wat hier nu onder valt, wie heeft duidelijker informatie.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2K

Antwoorden (3)

Buro en stoel mag laptop ook mits er geen prive software op bevindt.
Internet abbo blijft discutabel maar zullen ze wel accepteren
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
fisbel
7 jaar geleden
De kosten van bureau en laptop zijn niet aftrekbaar.
Er is immers geen sprake van een zelfstandige werkruimte. De kosten van het internetabonnement en de laptop zijn uitsluitend aftrekbaar als dit tweede voorzieningen zijn. M.a.w.: een tweede abonnement voor internet en een laptop die uitsluitend voor het werk wordt gebruikt. Zie mijn antwoord hieronder.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inderdaad inrichting is niet aftrekbaar, voor internet is misschien een gedeelte aftrekbaar. Ik zou bij boekhouder of als jij die niet hebt bij belastingdienst daar navraag overdoen, dan kun jij altijd aan refereren.
Of de door u genoemde kosten aftrekbaar zijn op uw inkomen als freelancer is zeer de vraag. De Belastingdienst geeft de volgende informatie:

Gebruikt u een werkruimte in uw woning? In een zeer beperkt aantal gevallen komt u in aanmerking voor kostenaftrek. Meestal kunt u de kosten van de werkruimte niet aftrekken.
Wilt u weten of de (inrichtings)kosten aftrekbaar zijn? Gebruik dan het hulpmiddel werkruimte in de woning.

Een werkruimte is zelfstandig als deze duidelijk is te onderscheiden door uiterlijke kenmerken. Bijvoorbeeld door:
* een eigen opgang of ingang
* andere voorzieningen in de werkruimte, zoals eigen sanitair (toilet en watervoorziening)

-----------------------------------------------------------------------------
Omdat uw werkruimte geen zelfstandige ruimte zal zijn, zijn de kosten voor deze ruimte niet aftrekbaar. De kosten voor een computer / laptop zijn alleen aftrekbaar als u deze uitsluitend voor uw werk gebruikt. De kosten voor het telefoonabonnement zijn alleen aftrekbaar als dit een 2e abonnement in de woning betreft.

Voor een overzicht van wel of niet aftrekbare kosten kunt u het lijstje van lancelot raadplegen – zie link
Als u twijfelt kunt u de belastingtool: Nu naar werkruimte in de woning – gebruiken.

Overigens wordt door de Belastingdienst in het algemeen 10 tot 15% van het freelance inkomen als kosten meestal geaccepteerd.
fisbel
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
++
In principe kun je de kosten voor de inrichting en ook je laptop gewoon declareren. De inrichting moet je dan wel een puur zakelijk bekijken: een mooi, duur schilderij gaan ze niet in trappen en die gave mokken voor je koffie zijn ook mooi privé kosten (met uitzondering als je bedrijfsnaam op de mokken geprint staan) ;)

Kosten voor het gebruik van de ruimte, hangt voornamelijk af of de ruimte separaat gebruikt zou kunnen worden (bijv. eigen toilet, eigen internet, eigen ingang, etc).

Een laptop koop je voor je werk. Het kan zijn dat je het privé gebruikt. In dat laatste geval behoor je officieel het percentage privé gebruik af te trekken. Maar laat dat soort dingen aan je boekhouder over.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Lees wat fisbel schrijft dat klopt.