Kan je tutoyeren tijdens een sollicitatie?

Ik begon met u tegen de leidinggevende te zeggen, maar ging automatisch over op 'je' tijdens het gesprek.

Ik ben begin twintig, hij is vermoedelijk eind veertig. Het gesprek was verder vrij luchtig, en prettig. Ik mag immers op tweede gesprek komen en het bedrijf is in mij geïnteresseerd.

Ik vind enerzijds dat als hij mij tutoyeert, ik dat andersom ook mag. Hij leek het bovendien niet eens te merken. Toch twijfel ik, want hoor je niet altijd u te zeggen tijdens een sollicitatie?

Kan ik 'je' blijven zeggen, of moet ik toch maar weer terug naar 'u'?

Toegevoegd na 18 uur:
Ik heb vandaag een tweede gesprek gehad, met een andere collega erbij. Heb het even afgewacht, maar alles was zeer informeel en elkaar getutoyeerd dus. Heb ter plekke de baan aangeboden gekregen dus mijn onzekerheid was niet nodig geweest. Bedankt voor de antwoorden.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
8.3K

Antwoorden (5)

In een formele situatie zouden beide partijen, die onbekend zijn voor elkaar, "u" tegen elkaar moeten blijven zeggen. (Als beide partijen meerderjarig zijn,,want het komt wat vreemd over als de scholier-vakkenvuller-op-sollicitatiegesprek door de leidinggevende van de supermarkt met "u" zou worden aangesproken.)

Als de meerdere "jij" tegen de sollicitant zegt (hoort eigenlijk niet) blijft dr sollicitant-die-weet-hoe-het-hoort "u" zeggen tegen de meerdere. Het iniatief voor wederzijds "jij" ("Zeg maar jij") moet uitgaan van de meerdere of oudere. Je kunt niet terug van "jij" naar "u".

Zo zouden ook volwassen klanten en volwassen winkelpersoneel elkaar moeten aanspreken met "u". Dat klanten hiertegen wel eens zondigen, hoort niet. Doet het personeel het, dan zou dat reden moeten zijn voor verdere instructie. (Tenzij het bedrijf op de IKEA-toer is gegaan). Zo spreken ook artsen en volwassen patienten elkaar aan met "u". Idem ouders en de leerkrachten van hun kinderen.
Computoon
6 jaar geleden
Utrecht
6 jaar geleden
begrijp de min niet
+ van mij
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Die min is onterecht, laat ik dat voorop stellen ! Toch een kritische kanttekening: Computoon geeft hier het formele antwoord. Zo hoort het, inderdaad. Echter de praktijk wil wel eens afwijken van de regels. Ga je b.v. solliciteren als timmermansknecht bij een tot dan toe zelfstandige timmerman, dan zal die soms juist graag getutoyeerd worden. Dat moet je een beetje aanvoelen.

Maar inderdaad, in veruit de meeste gevallen is de een formeel 'U' de veiligste start.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ beter zou ik het niet kunnen verwoorden. Ook éénmansbedrijven horen hun sollicitant in eerste instantie met 'u' aan te spreken. In vroeger tijden sprak de baas het personeel direct met 'jij' aan. Zeker bij kleine bedrijfjes was de medewerker een 'knecht'.
Mijn mening voor een andere, maar zou ik tijdens een sollicitatie eenzijdig met je en jou aan gesproken worden, dan ben ik weg.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vind je 'mee' gaan in tutoyeren onbeleefd? Is het niet juist bot als ik afstand blijf bewaren terwijl mijn toekomstig leidinggevende collegiaal doet? Ik vind het trouwens juist het prettigst om getutoyeerd te worden, dus dat is in ieder geval geen probleem voor mij.
Als je bij een Nederlands bedrijf door een Nederlander wordt ontvangen, is het altijd zaak te vousvoyeren.
Tegenwoordig gebeurt het steeds vaker dat mensen van ongeveer dezelfde leeftijd elkaar direct tutoyeren.

Als je bij een Engels of Amerikaans bedrijf IN Nederland wordt ontvangen, is het ook zaak te vouvoyeren. Spreken jullie Nederlands en stelt de ander zich voor met voor- en achternaam dan NOG is het niet de bedoeling om als vriendjes de ander te tutoyeren.
"Hebben wij nog geknikkerd met elkaar?"
----------------------------------------------

Het is in de Engelstalige cultuur heel gebruikelijk zich voor te stellen met voor- en achternaam en het impliceert niet een mindere afstand te creëren. Duidelijk is daar het probleem niet door 'you', maar er is wel zeker respect, terwijl dit in Nederland tanende is. Men gaat veel sneller dan 'netjes' over op jij-en en jou-en (tutoyeren).

Tijdens het sollicitatie gesprek is er geen tijd en het is de verkeerde plek om 'vriendjes' te worden. Dit moet je niet doen. Het is zaak te blijven vousvoyeren.

Tijdens een sollicitatie is het een duidelijk gebrek aan respect om 'mee' te gaan in tutoyeren, dit zal ook zeker opgemerkt worden.
Aan de andere kant ik heb meegemaakt dat een leidinggevende van 18jr op zijn beurt een leidinggevende van 25 jaar had en onder deze twee heren viel iedereen op de werkvloer variërend van 16/17 tot eind 50 jaar. (callcenter)

Antwoord

Tutoyeren tijdens sollicitatie MAG als je als bv 18 jarige een 20 jarige tegenover je hebt, of andersom natuurlijk. Zoals bv op een callcenter gebeurt, daar is het cultuur om IEDEREEN te tutoyeren. Als je dat niet gewend bent, is dat even wennen.
In andere gevallen is het niet verstandig om te doen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+plus
Het beste is om gewoon te vragen of tutoyeren goed is. Meestal stellen ze dat zelf al voor.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
MIN Tijdens je sollicitatie gesprek?? Nee @plato78 dat is geen goed advies, dat is een bijzonder verkeerd advies zelfs.
Computoon
6 jaar geleden
Inderdaad. Als de "meerdere" "nee" zegt, gaat de sollicitant af. Of de meerdere zegt "ja" om de sfeer niet te bederven en denkt gelijktijdig: "Die laat ik niet los op m'n klanten. Volgende kandidaat."
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik begrijp de minnen niet per se. Het is veeleer afhankelijk van de situatie waarin je verkeert, of je het kunt vragen.
Als de sfeer redelijk informeel is en het gesprek al snel ontspannen verloopt (zoals vraagsteller ook aangeeft), dan kan er weinig mis gaan. Het hangt ook van beide personen af, wat dat betreft. Is de sfeer formeler, dan zou ik eerder adviseren om af te wachten of de ander het aanbiedt. En inderdaad zou je 'nee' kunnen krijgen. Goed, even goede vrienden, toch? Dan zeg je 'u'. Ook niks mis mee.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb het niet gevraagd, maar gewoon getutoyeerd. Ook omdat de andere gesprekspartner aan mij met voornaam werd voorgesteld. Ik ben aangenomen, dus blijkbaar was dat goed!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Waarschijnlijk heb je de situatie hier gewoon goed aangevoeld. En feitelijk heb je nu zelf het antwoord op je vraag gegeven. :-)
Indien je een oudere persoon tegenover je hebt, kan het tutoyeren er vanzelf 'insluipen' als de oudere zich graag jonger doet voorkomen. Je bent zelf goed begonnen met 'u' te zeggen, zoals het de algemene regel vereist tijdens een sollicitatie.

Omdat jij jonger bent zal hij vanzelf begonnen zijn met tutoyeren, neem ik aan. Dat jij erin meegegaan bent zal hem niet hebben gestoord, ja zelfs misschien wel in zijn ego hebben gestreeld dat jij je op dezelfde voet voelde en daarmee onbewust aangaf dat je hem gelijkwaardig als een soort leeftijdgenoot beschouwde....hij voelde zich waarschijnlijk daardoor ook jonger. Mannen rond eind veertig zijn best gevoelig voor 'jong' gezien te worden.

Ik voel dit zo, omdat hij je niet heeft gecorrigeerd en het een prettig gesprek werd waarin je verder mag gaan in de procedure. Hij geeft daarmee al aan, dat hij het zelf niet erg vindt en je bent tenslotte goed begonnen, dus kent de regels van etiquette op dat gebied. Hij weet dat dus ook en zal het zeker 'meenemen' in zijn indruk over jou als persoon.

Je kunt uiteraard altijd aangeven dat je twijfels hebt omdat je hem getutoyeerd hebt zonder dat hij het aanbood. Zeg het hem gewoon terloops in een volgend gesprek en vraag hem of het wel is toegestaan....omdat je het anders gewend bent, dan weet je tenminste zeker of je gewoon verder kunt tutoyeren.
amc
6 jaar geleden
Ik denk zelf dat tutoyeren persoons- bedrijfsgebonden is.

Tegenwoordig is tutoyeren steeds gewoner geworden en denk dat sommige mensen zich "ouder" voelen als zij met "u" aangesproken worden. Ook kan hierbij de toon te onderdanig lijken, vooral als ze bij een sollicitant wat meer lef, creatieve, out of the box thinking zoeken, zal dat misschien hun ook juist kunnen aanspreken.

Probeer vooral te bekijken wat voor type de recruiter is en wat de bedrijfsfilosofie is. Een beetje hip, modern en open bedrijf zou denk ik gelijkheid hoog in het vaandel hebben staan. En dus het formele sfeer proberen te weren.

Bij bedrijven waar wel hierarchische, formele sfeer heerst zou ik wel netjes "u" blijven zeggen.

Ik denk als je verder gewoon spontaan en leuk over komt, en passend bij het profiel wat ze zoeken, zij geen oog hebben voor tutoyeren ;)