Kan een boekhouder aansprakelijk gesteld worden, voor de hoge boetes, door belastingaangiftes niet verstuurd te hebben ?

Als je de boekhouder ingeschakeld hebt om de belastingaangiftes te doen en hij heeft volgens hem het verstuurd, maar heeft geen bewijs door alles van zijn computer weggehaald is, door hem zelf. Hoge boetes binnen gekregen, omdat de belastingaangiftes niet binnen zijn gekomen op tijd, de boekhouder zegt dat het bij de belastingdienst ligt. Ik heb maanden lang, mijn boekhouder gemaild/gebeld om alle papieren terug te krijgen, reageerde niet per email/telefoon dus toen langs gegaan, nog niet alle papieren gekregen en 2 hoge boetes moet ik betalen door dat hij de belastingaangiftes niet gestuurd heeft.

Hij zegt van alles, maar doet vervolgens helemaal niets.
Hoe kan ik de boetes op hem verhalen ? Welke stappen kan ik ondernemen tegen hem ?

Toegevoegd na 1 uur:
De emails waarop ik vraag aan mijn boekhouder om actie te ondernemen, heb ik allemaal nog in mijn mailbox staan.

Ik mag mijn situatie uitleggen bij de inspecteur.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toevallig had ik er laatst een discussie met mn vader daarover. Hij is accountant. En vergat mijn aangifte te versturen. .. Waarop ik zei " als ik een boete krijg betaal jij die.. Waarop hij natuurlijk nee zei. Echter de jurist die er naast zat corrigeerde hem en zei dat hij in dat geval aansprakelijk is. Je moet natuurlijk wel aantonen dat jij alles optijd hebt aangeleverd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De emails waarop ik vraag aan mijn boekhouder om actie te ondernemen, heb ik allemaal nog in mijn mailbox staan. Ik mag mijn situatie uitleggen bij de inspecteur.

Het beste antwoord

De boekhouder is wel degelijk aansprakelijk voor de boetes. Kijk of hij is aangesloten bij een beroepsorganisatie (CB, FB Nova, RA , AA NOBbv.) Deze organisaties hebben een afdeling tuchtrechtspraak die de boekhouder kunnen dwingen om de boetes te betalen. Dien dat per brief een klacht in bij zijn organisatie.
Als hij niet bij een organisatie is aangesloten dan stuur je hem een brief dat hij nalatig is geweest en waarin je het bedrag van de vordering aangeeft. Schrijf ook in die brief dat je eventuele incasso- of deurwaarderskosten voor zijn rekening komen als hij niet betaalt. Zet in de brief een betaaltermijn. Betaalt hij niet binnen die termijn dan stel je hem per brief in gebreke en geef je hem een nieuwe termijn en herhaal je dat de incasso en deurwaarderskosten voor hem zijn. Betaalt hij dan nog niet dan ga je met de kopieën naar de deurwaarder om het bedrag te incasseren. De deurwaarder verhaalt de incassokosten dan op hem. Als hij de zaak dan wil laten voorkomen bij de kantonrechter dan zeg je maar dat dat een dure grap voor hem wordt, want het te laat aangifte doen is helemaal zijn schuld.
P.S. De boetes die de belastingdienst heeft opgelegd zijn wel terecht. Dit zijn verzuimboetes die je gewoon moet betalen. Net zo iets als door het rode licht rijden.
Maar je kunt ze dus gewoon op je boekhouder verhalen. Overigens hebben verstandige boekhouders een aansprakelijkheidsverzekering voor dit soort fouten. Misschien kun je hem daar naar vragen, alvorens alle bovenvermelde acties te ondernemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

je kan het natuurlijk wel proberen om de boetes op de boekhouder te verhalen. maar je bent en blijft als eigenaar altijd zelf verantwoordelijk voor de aangiften.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zit denk ik maar 1 optie op, een advocaat in te schakelen. Je moet kunnen bewijzen dat door zijn nalatigheid je die boetes hebt gekregen. Hoe kom je aan die boekhouder? Werkt die zwart? Of is deze man van een bedrijf? Heb je een overeenkomst afgesloten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij kunt niets verhalen op de boekhouder en je kunt hem nergens voor aansprakelijk stellen .
Jij bent verantwoordelijk voor die boekhouder als hij jou zaakjes niet opstuurd of fouten maakt .