Waarom word je op je verjaardag zelf gefeliciteerd. En draait de dag om jou. En niet om de moeder die je op de wereld zetten?

Hoera je bent geboren gefeliciteerd. En elke volgend jaar word je ouder en elke verjaardag word je gefeliciteerd. Echter vind ik dat mijn moeder gefeliciteerd moet worden en het op zo'n dag om haar draait. Dat het kind een cadeautje voor de moeder moet kopen. Zij heeft het toch mogelijk gemaakt.?
Dus waarom is de jarige de gene die op die datum geboren werd.

( serieus antwoorden aub. Ik weet dat het krom gedacht is. Maar vraag het mij werkelijk af).

Toegevoegd na 32 minuten:
Tuurlijk bedoel ik ook vaders.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

De moeder wordt al extra in het zonnetje gezet op moederdag en daarnaast heeft zij natuurlijk haar eigen verjaardag.

Op de verjaardag wordt gevierd dat je weer een jaartje ouder hebt mogen worden. Is helemaal niet vanzelfsprekend dat je oud wordt, dus elk jaar erbij is weer een feestje waard.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

De moeder wordt al gefeliciteerd op haar eigen verjaardag. En het is voor moeders met veel kinderen niet meer leuk dat ze zovaak gefeliciteerd worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag, vanuit een prachtig empatisch perspectief!

Ik denk dat het terecht is dat de jarige wordt gefeliciteerd. Een geboorte is het mooiste wat een mens kan overkomen; op dat moment krijg je het leven geschonken en iets kostbaarders is er niet voor een persoon. Hier mag je jaarlijks best aan herinnerd worden, en je mag zeker gefeliciteerd worden met het volhouden van dat prachtige kado.

Daarnaast ben ik het met je eens; de moeder mag best wel een stukje waardering krijgen voor het prachtige geschenk dat ze aan het begin van een leven geeft. Net als de vader, al heeft die z'n kadotje negen maanden er voor al gehad. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat mijn moeder al meer dan 35 jaar niet meer onder ons is. En waarom noem je de vader ook niet? Die heeft toch de 1e aanzet gegeven?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-Moeder heeft al een verjaardag en een moederdag
-Moeder heeft ook een moeder, dan wordt het dus doorgeven
-Als je op je geboortedatum je moeder viert, dan moet er nog een dag komen voor jezelf. Anders is iedereen verplicht moeder te worden. En vaders kunnen dat niet.
-Vaders stellen niet veel voor?
-Het is prachtig de dag van je eigen geboorte te vieren. Raar alleen dat ze het in NL verjaardag noemen, dus dat je ouder bent geworden. Of vier dan dat je nog altijd leeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar is moederdag voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt gelijk dat ouders meer hebben gedaan om het kind in leven te houden dan het kind zelf. Dus het feliciteren heeft niets te maken met een prestatie. Zouden mensen die jong sterven niet goed hebben gepresteerd? (= retorische vraag)

Toch denk ik dat het goed is om de jarige in het zonnetje te zetten. Zo kun je laten merken hoe blij je met diegene bent. 'Je bent al zo lang bij ons en daar zijn we blij mee!'

Overigens feliciteer ik de ouders ook altijd met hun ouderschap. Ze kijken altijd wel eerst vreemd, maar daarna zijn ze (onverdeeld) blij verrast. Dus je hebt wel degelijk een punt. Zo krom vind ik je gedachte niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is de prachtige dag dat JÍJ geboren werd en niet je moeder. en zoals je zelf al zegt je moeder en je vader hebben het mogelijk gemaakt. moet je dan een dag gaan afspreken waarop je je vader en moeder gaat bedanken? lijkt me niet. en zoals er boven mij al werd gereageerd je moeder en vader hebben toch hun eigen verjaardag?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat JIJ die dag verjaart en niet je moeder,
het heet ook ver-jaar-dag
de meeste mensen die op een verjaardag feliciteren ook de ouders , tenminste ik doe dat wel, je geeft de ouders vaak een hand en zegt ook jullie gefeliciteerd met de verjaardag van jullie dochter of zoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De verjaardag is een uitvinding van de commercie. Feitelijk maakt het niet uit wie er gefeliciteerd wordt, als je maar cadeautjes koopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ha bijzonder idee. Dan wens je de zoveel-jaar-geleden-geboren persoon de beste wensen voor dit jaar en de moeder geef je het kado. Ik ben moeder en wil op deze manier nog wel een stel koters erbij :)
Wel een vraag, wanneer geef je de kinderen dan een kadootje?
overigens ik feliciteer wel vaak de moeder. En refereer dan ook nog wel eens naar hoe lang ze moeder is van het feestvarken...

Toegevoegd na 3 minuten:
En wellicht is deze gedachte niet goed voor de wereldbevolking. Als er dan ineens allemaal grote gezinnen ontstaan...