Waarom valt carnaval elk jaar op een andere datum?

Tijdens een gesprek met een vriendin viel mij op dat carnaval ieder jaar op een andere datum wordt gevierd. Wel staat vast dat carnaval altijd in februari of maart plaatsvindt. Maar vanwaar elk jaar op een andere dag?

6.9K

Antwoorden (3)

Dat de datum van Carnaval ieder jaar wisselt komt omdat het feest verbonden is met Pasen. Tijdens de 40 dagen voor Pasen wordt er traditioneel door katholieken gevast. De eerste vastendag wordt Aswoensdag genoemd. Om zich voor te bereiden op de vastentijd vieren katholieken de drie dagen voor Aswoensdag feest: Carnaval.
De datum van het Paasfeest wisselt ieder jaar. Dit hangt af van de stand van de maan. Afgesproken is dat Pasen gevierd wordt op de eerste zondag die volgt op de eerste volle maan na het begin van de lente. Pasen valt daardoor tussen 22 maart en 25 april. Carnaval vieren we daarom tussen 1 februari en 7 maart.
3 jaar geleden
Carnaval is gekoppeld aan Pasen (officieel 40 dagen van Aswoensdag tot Pasen; in feite 46 dagen); en Pasen valt steeds op een andere dag omdat Pasen plaatsvindt op de eerste zondag na de eerste volle maan van de lente.
3 jaar geleden
Oorspronkelijk was carnaval een lentefeest waarna de katholieken het overnamen en het een katholiek feest werd. Het feest werd gekoppeld aan de katholieke bijbel en de vastenperiode die Jezus had volgens het Nieuwe testament.
Voordat Jezus 40 dagen in de woestijn doorbracht waarin hij zou vasten, gaf hij eerst nog een groot feest met veel eten en drinken, dat duurde tot Aswoensdag.
Daarna volgde dus de vastenperiode van 40 dagen, waarin je geen vlees mocht eten en later ook geen snoep. Na deze 40 dagen is het Pasen en wordt herdacht dat Jezus uit de dood opstaat.

Pasen valt altijd op de zondag na de eerste volle maan in de lente en die begint altijd op 20 maart.Het ligt dus aan de volle maan dat de datum iedere keer wisselt.