Als je bij corned beef denkt aan de blikjes vlees kan je van elk stuk rundvlees kan je corned beef maken. Corned beef (uit blijk) is eigenlijk gewoon koude en enigszins vette korrelig smakende gehakt.
Bavette (ook wel genoemd: vinkelap, halve maan of flank steak) is een relatief lang en plat stuk erg goed biefstukvlees en komt uit de buikspier van het rund. In mijn ogen meer dan jammer om daar kruimeltjes van te maken. Het kan echter ook héél anders als je niet denkt aan die goedkope blikjes. Waarschijnlijk heb ja DAT voor ogen. Zie hiervoor de derde link.
Sorry voor de tikfoutjes.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Kan het? Jawel, maar vraag is veeleer smaakt het dan nog of wordt het te droog/te mager.
Probeer het eens, als je een mooi stuk bavette daarvoor wilt gebruiken.
Ook: wil je de smaak van een blikje corned beef bereiken of ben je met bavette uit op een groot stuk rundvlees (beef) dat na bereiding (zouten = corned) echt gesneden moet worden ipv met een vork verspreid kan worden op de boterham. Wat precies is je doel?

Tip: recept geeft pekeltijden aan van 5-6 dagen bij een stuk en 2-3 dagen bij plakken/

Recept: Mijn bron spreekt alleen over borstlap -is tegenwoordig bijna vetloos, bestel bij de slager incl. vet, anders krijg je een veel te mager stuk vlees. Te mager vlees wordt te droog en dat is een woord dat niet bij corned beef hoort. Corned beef kennen wij uit blik en daarin zit altijd een flinke portie (rund)vet verwerkt. Nu zijn er verschillende merken te koop, denk niet aan de goedkoopste. Er is een ander merk met een hogere prijs waar je naar moet zoeken en dat is smakelijk - qua smaak in de blik versie.
Wil je bv voor de feestdagen zo'n stuk bereiden, dan kan dit een bijzonder kerst hoofdgerecht zijn.
Zelf proberen is aan te raden, maar let op wat je verwacht en hoe je dat wilt bereiken.

N.B. Bereidingstijd is bijna een week - pekelen 5-6 dagen of 2-3 dagen alleen al.

In bron ook recept (in gammele vertaling :))
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Oei...
Lees ik nogmaals de vraagstelling, valt me ineens de rubriek op: Feestdagen en Events.
Daar had ik gelukkig ook aan gedacht!