Hoewel Arnhem op de hoofdlijnen voldeed aan de voorwaarden die vooraf waren gesteld, scoorde deze stad lager op de zwaarwegende criteria ‘geschiktheid van locatie’, ‘beschikbaarheid accommodatie’ en ‘(financiële) bijdrage’.

Arnhem heeft laten weten het Eurovisie Songfestival mis te lopen omdat het niet diep genoeg in de buidel wilde tasten voor het evenement. De Arnhemse wethouder Jan van Dellen zei: ,,Ik heb altijd gezegd dat wij zorgvuldig en voorzichtig zouden opereren, ook in financiële zin. Desalniettemin is met steun van de provincie Gelderland een behoorlijk bedrag op tafel gelegd. Wat ik nu wel kan zeggen, is dat de bijdrage van 15 miljoen waar Rotterdam mee schermde voor ons een maatje te groot was.”
Amadea