Zijn de bootjes bij de elfstedenzwemtocht elektrisch?

Op de livestream hoor ik geen motorgeluiden.
https://youtu.be/GSw2Ka7bxuI

4 jaar geleden
3.5K
LeonardN
4 jaar geleden
Wellicht dat men dat expres doet: https://www.ad.nl/binnenland/chemicus-maarten-van-der-weijden-liep-bij-zwemtocht-koolmonoxidevergiftiging-op~a7ea43be/

Het beste antwoord

Ja, dat klopt. Met de elektrische sloep wordt een hekgolf gecreëerd waarmee Van der Weijden in het gunstigste geval een tijdwinst van twee minuten per kilometer kan boeken.
Daarnaast zorgt de boot voor speciale verlichting die daglicht simuleert tijdens het zwemmen in de nacht.

De schipper:
"Het is een elektrische boot, zodat we met hem mee kunnen varen en dat we precies dezelfde snelheid hebben. Daar kan Maarten een voordeel van hebben, dat hij in de zuiging van de boot kan zwemmen. En zo heeft hij ook een baken waar hij naartoe kan zwemmen."
4 jaar geleden
janjan
4 jaar geleden
Dat dacht ik al, de uitlaatgassen met een gewone motor stinken behoorlijk, zeker als je er vlak achter hangt.