Dauwtrappen is in Nederland een traditie door reeds voor het ochtendgloren op te staan om vervolgens (in groepsverband) een wandeling door de natuur te maken. Op het vroege tijdstip hangt er vaak nog DAUW boven de velden.
Vermoedelijk stonden vroeger mensen op Hemelvaartsdag al om drie uur 's nachts op om zingend en blootsvoets op het gras te dansen. Daar zou de term dauwtrappen vandaan komen. De dauw op het gras zou een zuiverende werking hebben en zou terug te voeren zijn op een heidens gebruik om het meifeest of de heropleving van de natuur te vieren.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ Een Dauwtrapversje dat bij het dauwtrappen (dauwdansen) hoort
Lieve vrienden, 't is vandaag een dag om dauw te trappen,
en een keertje met dit weertje lekker te gaan stappen.
Zing een lied uit volle borst, we komen niemand tegen.
Wat is de bloementooi toch mooi langs velden en langs wegen.
De vogels leggen nu hun ei. De meidoorn staat te geuren,
ja, alles groeit en alles bloeit in schitterende kleuren.
Tenslotte gaan we weer naar huis, zodra de zon gaat zakken.
Moe maar voldaan en volbelaân met ruikers en bloesemtakken
Kate Greenaway
Dauwtrappen is tegenwoordig nog in verschillende varianten bekend, maar slechts weinigen lopen nog met blote voeten door het gras.
https://www.beleven.org/feest/hemelvaart
Dauwtrappen is een traditie die tegenwoordig op Hemelvaartsdag plaatsvindt maar oorspronkelijk op 1 mei of de eerste zondag in mei: in de vroege morgen met blote voeten in het bedauwde gras lopen. Want het volksgeloof schrijft aan de dauw een magische en genezende kracht toe. Verondersteld wordt dat deze traditie teruggaat tot de Germaanse tijd.
Sinds het christendom wordt dauwtrappen in verband gebracht met de processie, op Hemelvaartsmorgen gehouden, die de tocht van Jezus naar de Olijfberg zinnebeeldig voorstelde.
Dauwtrappen is een nogal bruut woord. Daarom wordt het in Overijssel ook wel dauwtreden genoemd en in Holland hemelvaren.
Bron: De volksvermaken (1871), pag. 219-220. Auteur J. ter Gouw.
5 jaar geleden
SentWierda
5 jaar geleden
Dauwtrappen is een traditie die in heel Europa voorkomt. In een Engels liedje staat de tekst 'Dabbling in the dew makes the milkmaids fair'. In Zwitserland werd een bezweringsformule gebruikt: vóór zonsopgang de zomersproeten met bedauwd gras bestrijken.
Bron: 'Friese volksgebruiken weerspiegeld in Europese folklore' door D.J. van der Ven.