Wat is het verschil tussen de 40ste dag van Pasen en de 40ste dag na Pasen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.9K
erotisi
6 jaar geleden
https://www.wettelijke-feestdagen.nl/Feestdagen/OHHemelvaart.aspx

Antwoorden (1)

Daarmee wordt dezelfde dezelfde dag bedoeld, Hemelvaartsdag.

Toch is het beter te spreken van de 40e dag "van" Pasen. De paastijd loopt namelijk van eerste paasdag tot Pinksteren, 50 dagen dus. Hemelvaartsdag valt dus in de paastijd.

Zou je spreken van de 40e dag "na" Pasen, dan wordt de indruk gewekt dat Pasen na eerste paasdag afgelopen is. Dat is kerkelijk niet het geval. De paaskaars, die je ziet in katholieke kerkgebouwen, wordt dan ook pas na Pinksteren gedoofd. Dan is de paastijd voorbij.