OORSPRONG VAN HALLOWEEN

Vanavond gaan in de Verenigde Staten en Canada weer miljoenen kinderen de deuren langs voor de jaarlijkse trick-or-treat op Halloween. Halloween wordt elk jaar op 31 oktober gevierd, aan de vooravond van de christelijke feestdag Allerheiligen. Hoewel de feestdag tegenwoordig vooral een seculiere aangelegenheid is, kent Halloween Keltische en christelijke invloeden, die eeuwen teruggaan.

De naam Halloween werd voor het eerst gebruikt in het 16e eeuwse Schotland. Halloween is een verbastering van All Hallows’ Even, de avond voor Allerheiligen. De naam werd dus pas zo’n 400 jaar geleden voor het eerst gebruikt, maar de oorsprong van Halloween dateert terug tot rond het begin van de christelijke jaartelling.

Samhain
Halloween is voortgekomen uit het Keltische feest Samhain. De Kelten in Ierland en Groot-Brittannië vierden dit feest op 31 oktober op de Keltische variant van oudejaarsdag. Op 1 november eindigde het oogstseizoen en begon de winter, en daarmee het nieuwe jaar. Met de oogst in de graanschuur en het vee in de stal was het tijd voor een feest. Om het einde van het jaar te vieren staken de Kelten grote vreugdevuren aan en voerden zij verschillende rituelen uit, waarbij waarschijnlijk mensen werden geofferd.

Zielen van de overledenen
Naast dit oogstfeest geloofden de Kelten ook dat op Samhain de ‘deur’ naar de onderwereld een klein stukje openstond, waardoor het voor de zielen van de doden, en andere wezens zoals feeën, mogelijk was om naar onze wereld te komen. Om deze zielen te eren werden grote feestmalen gegeven, waarbij plekken vrij werden gehouden voor de overledenen. Naast de zielen van de overledenen konden op deze dag ook slechte wezens als demonen door de deur komen, waar de Kelten zich tegen moesten beschermen door deze slechte wezens af te schrikken. Hier komt waarschijnlijk de traditie vandaan dat mensen zich verkleden op Halloween.

Christelijke invloeden op Halloween
Het feest van Samhain mengde zich in de 9e eeuw na de komst van zendelingen in Ierland en Groot-Brittannië met het christelijke Allerheiligen. Allerheiligen was in 609 ingevoerd door paus Bonifatius IV om alle christelijke heiligen te eren. Het feest werd eerst op 13 mei gevierd, maar deze datum werd in 835 door paus Gregorius IV veranderd naar 1 november. Allerheiligen wordt op 2 november gevolgd door Allerzielen, waarop de overledenen worden herdacht. ....
6 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Vroeger geloofden mensen dat op de dag van Halloween alle geesten van de gestorven mensen weer terugkwamen naar aarde om op zoek te gaan naar een lichaam dat ze in bezit konden nemen voor het volgende jaar. Om deze boze geesten af te weren werden er enge maskers en pakken aangetrokken. Zo is in het kort Halloween eigenlijk ontstaan!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De geschiedenis van Halloween gaat enkele eeuwen terug, tot de Pomona-dag van de Romeinen en het Samhain-festival van de Kelten. Dit waren feesten waarbij offers werden gebracht aan de goden, om ze te bedanken voor de oogst en steun te vragen voor de komende winter. De invloeden hiervan zijn later gemixt met Allerheiligen en Allerzielen. Dit zijn twee katholieke feestdagen die op 1 en 2 november werden gevierd. Allerheiligen was een dag waarop de heiligen werden herdacht. Op Allerzielen werden overledenen geëerd. Mensen verkleedden zich dan ook als engel, heilige of duivel en er werden vreugdevuren georganiseerd. In het oud-Engels heette Allerheiligen 'All Hallows' of 'All Hallow's Eve'. Dit werd later verbasterd tot Halloween.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Allerheiligen - All Hallows'
De link aan van Halloween aan Allerheiligen is mij nooit opgevallen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Klopt volledig, dikke +