bevrijdingsdag? hoe zit het nou precies?

Ik zat oude berichten te lezen en antwoorden.
Maar mijn vraag is : Als je in je cao geen vrij krijgt op 5 mei nooit niet. Is het dan niet zo dat het 1x in de 5 jaar een verplichte vrije dag is om je cao heen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Bevrijdingsdag is géén officiële nationale vrije dag, zoals bijvoorbeeld koninginnedag dat wel is.

Als er dus in je CAO of contract niets geregeld is, heb je ook eens in de vijf jaar géén recht op een betaalde vrije dag. Wel is het zo dat veel werkgever zich toch vrijwillig houden aan het advies (het is niet meer dan dat) om bevrijdingsdag eens in de vijf jaar te behandelen als nationale vrije dag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
duidelijk :)

Andere antwoorden (2)

als het niet in je cao is vastgesteld of je vrij bent, dan wel moet werken, beslist je werkgever of je moet werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is een verschil tussen een nationale feestdag en een vrije dag. Dat klinkt vreemd, maar zo is het echt: niet elke feestdag krijg je ook vrij.

In veel CAO's is geregeld dat 5 mei 2010 een nationale feestdag is, en dat je op die dag vrij krijgt met inlevering van een verlofdag. Oftewel: een verplichte vrije dag van je eigen verloftegoed.
Dat is door een aantal organisaties, o.a. de UNETO-VNI, opgepakt en daar is een nieuw stukje CAO-tekst voor gekomen. Die komt er in principe op neer dat je niet meer verplicht, maar vrijwillig een vrije dag kunt opnemen. Oftewel: het is net als elke andere dag in het jaar, daar kan je een snipperdag voor opnemen of je kunt gewoon gaan werken.

Maar let op: dit geldt in ieder geval voor de CAO voor Metaal en Techniek, waarschijnlijk ook voor vele andere CAO's, maar misschien niet voor alle.