Hoe kan ik mijn handen beschermen bij het afsteken van vuurwerk?

Ik weet het niet, misschien zijn er speciale vuurwerkhandschoenen of zo?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

De beste bescherming is natuurlijk om vuurwerk altijd op de voorgeschreven manier af te steken, voldoende afstand te bewaren en geen illegaal of zelf geknutseld voorwerk te gebruiken. Behalve dat zullen brandwerende handschoenen allicht beter zijn dan niets: https://www.google.nl/search?q=brandwerende+handschoenen&biw=697&bih=635&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=zrKFVNXhEdWxaZ6LgqAM&ved=0CAYQ_AUoAQ

Denk er wel aan dat je je vingers nog goed en gecontroleerd moeten kunnen bewegen in de handschoen, anders zou je voor jezelf het risico juist kunnen vergroten. En denk ook aan je ogen asjeblieft. Zo'n beschermbril staat niet stoer, maar een glazen oog nog minder.

Toegevoegd na 1 minuut:
Vraag de brandweer eens om advies. Die hebben vast een deskundige op dit gebied die je te woord wil staan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Lies12
Lijkt me niks, dat soort handschoenen is veel te stug en te ruim. Je kunt er niet eens een lucifer of aansteeklont goed mee vasthouden. Het hoeven geen brandwerende handschoen te zijn, want bij normaal vuurwerk zou het hooguit om een paar afspringende vonkjes kunnen gaan. Ik neem aan dat vraagsteller niet met stuntvuurwerk aan de gang wil, want dan zullen zelfs brandwerende handschoenen zijn vingers niet kunnen redden.
Voor het afsteken van vuurwerk kun je het beste een vuurwerklont gebruiken. Deze kun je rond oud en nieuw bijna overal kopen.