Waarom versieren we ons huis bij feestdagen?

Niet alleen kerst is een excuus het hele huis te versieren, maar ook verjaardagen, geboortes, pasen, et cetera. Waarom doen we het?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Ik weet niet waarom anderen hun huis versieren. Ik zelf versier mijn huis om een gebeurtenis ook zichtbaar speciaal te maken. Bij geboorten en verjaardagen versier ik het huis omdat dat mij meer het gevoel geeft dat het een speciaal moment is. Voor de kinderen is het ook geweldig, het is hun moment en hun versieringen. De versieringen zijn bij mij ook nooit hetzelfde, want dat zou het voor mij minder speciaal maken. Bij verjaardagen probeer ik het huis ook zo persoonlijk mogelijk te versieren. De versieringen hebben voor mij een bijdrage in de feestvreugde, daarnaast vind ik het gezellig ogen. Bij kerst en sinterklaas versier ik het huis ook, voor de sfeer, voor de gezelligheid en om de duur van de periode aan te geven. Pasen e.d. maar ook de jaargetijden, beeld ik uit in iets kleins. Zo staat er nu een metalen dienblad met gedroogd mos op tafel. Daarin staat een konijn met een mand vol chocolade eieren. Op het mos liggen ook een paar eieren (verstopt). Door het mos liggen led lampjes. Dit doe ik omdat ik het wel gezellig vind lijken en ik haat het als mijn huis er continue hetzelfde uit ziet. Daarnaast wil ik mijn kinderen ermee verduidelijken wanneer bepaalde feestdagen zijn en wanneer de ene jaargetijde over gaat in het andere. Ik betrek ze hierbij, wat het geheel niet alleen leerzaam maakt, maar ook gezellig en leuk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helder antwoord. Leuk dat je ook wat educatiefs aan het versieren toevoegt!

Andere antwoorden (3)

ter onderbreking van de sleur...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om een bepaalde sfeer om ons heen te hebben, die volledig afwijkt van de alledag : zo voelen we ons al feestelijker tijdens het versieren, en het ziet er allemaal zo gezellig/sfeervol uit. Het draagt bij aan het 'anders dan anders'-gevoel, dat we van binnen hebben, om het ook overal om ons heen te zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat dat gezellig is en je er je creativiteit in kwijt kunt. Tenminste dat zijn mijn redenen.