Mag je legaal vuurwerk in Duitsland kopen, en meenemen naar Nederland?

Er gaan jaarlijks zo'n duizenden mensen naar Aldi Süd over de grens bij de buren, de Duitsers, omdat daar het vuurwerk aanzienlijk goedkoper is. Mag je, ondanks dat je het vuurwerk bij de Aldi koopt in Duitsland, alsnog meenemen naar Nederland?

Denk dan wel aan:
- Siervuurwerk

Het illegale nemen we nooit mee, het gaat hier dus enkel om siervuurwerk.

Als het niet mag: hoe kans is de groot dan dat je vuurwerk wordt afgepakt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.9K
Ritsuka
10 jaar geleden
Precies dat controleren ze dus sterk op
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vier anders gewoon in duitsland :)

Het beste antwoord

In Nederland verkocht legaal vuurwerk moet qua samenstelling en opschriften aan bepaalde eisen voldoen. Het Duitse vuurwerk voldoet meestal niet aan deze eisen. Het naar Nederland halen (importeren) van vuurwerk is in principe verboden. Dat geldt ook voor de vrij in Duitsland verkrijgbare vuurwerkpistolen.Op overtreding van deze regels staan forse straffen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je verder naar onder leest in dat artikel: Als je op de wettelijke toegestane dagen consumentenvuurwerk uit Duitsland haalt kunnen ze je niets maken, ze maken je ook niets.
Het moet wel op de verpakking staan dat het consumentenvuurwerk betreft, moet een bepaalde keurmerk op zitten, voorzien van een handleiding.
Dus die pakketjes van de lidl en aldi kun je gewoon kopen, nu niet, want nu mag je geen vuurwerk hebben, maar die supers verkopen het nu ook niet.
Aantal kilo's wat je mee mag nemen, importeren, is meende ik 25Kg, maar kan ook 10Kg zijn, veranderd per jaar weer.
Zie het als tabak, je mag best wel wat pakjes uit het buitenland meenemen, maar geen kofferbak vol.
Maar dat consumentenvuurwerk is in duitsland dan wel goedkoper, zo lijkt het, maar het is pruttel in vergelijking met wat je hier koopt, goedkoop duurkoop zeg maar.
Ik weet het klinkt tegenstrijdig met wat ik eerder aangaf, geen belasting over betaald vuurwerk, maar ik heb hier dus specifiek over CONSUMENTENvuurwerk, en dat is heel wat anders als bv lawinepijlen.

Andere antwoorden (1)

Het mag niet omdat alle vuurwerk wat in Nederland gebruikt mag worden voorzien moet zijn van een Nederlandse gebruiksaanwijzing .Ook siervuurwerk kan illegaal zijn. Bij een controlle zul je alles in moeten leveren,hoe groot de kans op controlle is is regionaal bepaald.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
Ze controleren hier volgens mij best sterk op
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hmm maar wel nog minder als je het een tijdje van tevoren koopt, dan 3 dagen van tevoren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wellicht gewoon de iets wat onbekende wegen pakken :P