Hoe lang hoort een speech te zijn?

Voor een bruiloft moet ik een speech schrijven. Hoe lang (aantal minuten) hoort een normale speech te duren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.2K

Het beste antwoord

Bedenk dat de dag niet om jou speech gaat. Het doel ervan is mensen even vermaken en de bruid en bruidegom een riem onder het hart te steken.

Vraag aan de ceremonie meester of het wel gewenst is dat je een speech doet en hoe lang deze mag duren. De ceremonie meester houdt de tijdsplanning in de gaten.

Daarnaast ligt het eraan hoe goed jij kunt speechen. Kun jij een fantastische speech afsteken waar iedereen met plezier 10 minuten naar luistert? Best, dan doe je dat.

Ben je niet zo'n spreekwonder, een speech van 1 minuut is ook lang genoeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Ik zou om te beginnen in een speech geen moeilijke woorden gebruiken. Omdat je daar alleen maar over kunt struikelen. En niet iedereen heeft gestudeerd;-)

Ik denk dat als je tussen de 4 en 8 minuten zit dat je dan een goede duidelijke speech kan maken...

In principe moet je kijken naar hoe lang een leuke scetch zou duren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8 minuten lijkt me erg lang. Het moet toch mogelijk zijn om alles wat wezenlijk is in drie minuten te zeggen. Kies elke zin zo dat je de aandacht vast houdt. Oefenen met de klok erbij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarom staat er ook 'tussen de 4 en 8 minuten'... Dat je wezenlijk maar voor 2, of 3 minuten tekst heb doet er niet zo zeer toe. Waar je dan vooral op moet letten is dat de mensen er live op reageren...
Die loopt van begin tot eind, maar veel sprekers praten tot ver voorbij het einde, daarom wordt het zo vaak saai...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een speech moet niet langer zijn dan 7 minuten omdat daarna meestal de aandacht verdwijnt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tenzij de speech veel humor bevat zou ik toch beperken tot 5 min; de beste methode is zelf te timen aan een normaal spreekritme: luidop en articulerend en met veel intonaties en enkele stiltes.Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zit geen tijd aan vast hoor ,als je de woorden wil zeggen die jij wil zolang als jij wil.Maak de speech boeiend met humor ,dan blijft iedereen luisteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Speechen zijn erg leuk als ze beginnen.
Nog leuker als ze eindigen, dus?
Daar tussen in probeer je het bruidspaar een beetje in de zeik te nemen, om dat weer goed te maken met complimentjes.
Min. 5 min. max. 10 min.
Bewaar het leukste voor het eind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tijdens het diner hoort een speech. Deze speech is bedoeld om jullie geluk te wensen. Dit wordt meestal gedaan door de vader van de bruid. Tijdens zijn speech zal hij ook de waardering voor zijn nieuwe schoonzoon uitspreken. Vervolgens is het de beurt aan de vader van de bruidegom. Ook hij wenst jullie geluk en laat weten dat hij blij is met zijn schoondochter. Na de 'officiële' speeches kunnen eventueel nog anderen een speech houden, bijvoorbeeld een getuige, een broer of zus of een ander dierbaar persoon.

Wanneer één van de vaders niet in staat is een speech te houden, wordt deze taak overgenomen door het oudste mannelijke familielid, zoals een oom of een broer. Maar ook de moeder van de bruid kan in aanmerking komen.
Een speech hoort niet lang te zijn. Vijf minuten zijn lang genoeg. Vaak zal men gebruik maken van een 'spiekbriefje' voor wanneer men de tekst kwijt is. Ga ook geen lange verhalen houden, maar werk met een aantal trefwoorden die je stuk voor stuk afwerkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien heb je hier iets aan: http://www.goeievraag.nl/vraag/speech-bruiloft-tips.9492?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onlangs was ik op een begrafenis en iemand stak een ellenlange speech af over het leven van de overledene maar ze vertelde zo'n grappige en ontroerende dingen dat iedereen achteraf het gevoel kreeg getroost te zijn.Het hangt er maar vanaf wat je vertelt en hoe je het brengt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een speech heeft niet eens een tijdslimiet. Maar je moet het kort en krachtig houden, en niet een heel verhaal omheen gaan lullen (behalve als het grappig is) anders gaan mensen hun aandacht op iets anders richting omdat het langdradig en saai is.