Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wordt er in Nederland nog aan de adventstijd gedaan?

Hoeveel Nederlanders zouden er nog weten wat de adventstijd is, en hoe je die viert? Hoeveel Nederlanders (die wel weten wat het is) doen er iets aan? Wat doen ze dan aan deze adventstijd?

(Dit n.a.v. http://www.goeievraag.nl/vraag/Kerst.33935 en n.a.v. een opmerking van mijn zus, die wel eens vaag van de advent had gehoord, maar niet wist of dat met Kerst, Pasen of Pinksteren te maken heeft - ongelooflijk, vond ik dat.)

Toegevoegd na 1 minuut:
Hmm, eerste plaatje is minder duidelijk dan ik hoopte. Het stelt een adventskalender voor. Wie kent hem nog?

Picture for question
14 jaar geleden
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Hij hangt weer, de adventskalender...en ik vind het nog steeds leuk om elke dag een vakje open te mogen maken.
Dit jaar is het een donkerblauwe sterrenhemel met een enorme besneeuwde spar, aan de voet ervan 3 besneeuwde huisjes....Vroeger thuis werd hij altijd op 6 december opgehangen, zodra Sinterklaas weer naar Spanje ging.
En, ook een traditie van vroeger thuis : de adventkrans : met 4 dikke kaarsen erin en (nog onversierde) dennen/sparren en bonte hulst- takken. De eerste week brandt de eerste, tot op de 24e allevier branden, en de krans versierd wordt met sterretjes gemaakt van stro, walnoten, en opgepoetste appels.....

Wij zijn helemaal niet godsdienstig opgevoed - en bij ons kwam dan ook ieder jaar de kerstman, die kadootjes onder de boom legde. Vaak mooie nieuwe winterkleren, één keer zelfs de kunstschaatsen, die ik zo verschrikkelijk graag wilde hebben.
Wij vierden inderdaad het zonnewendefeest, en de dankbaarheid, dat we geen honger hadden, het warm hadden, dat we allemaal bij elkaar waren, en mijn moeder maakte extra-veel werk van het eten : champignonsaus-pasteitjes, bijv.

Mijn zusje en ik eten nog steeds op kerstavond (24e) pasteitjes met champignonsaus - anders is het geen echte kerst.

In de adventstijd groei je naar het lichtfeest toe, en schrijf je je kerstwensen. Die vroege avonden, al donker vóór je thuiskomt, en nog donker als je weggaat 's morgens, laten je meer en meer verlangen naar de terugkeer van het licht. En elke week belooft de volgende kaars die bij die eerste aangestoken wordt, dat het licht echt weer komt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

In de kerken word er nog aan gedaan.
En door sommige gelovigen thuis.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Cryofiel;

Ondanks mijn RK-achtergrond doe ik helemaal niets meer aan de advent. De laatste keer dat ik de adventskaarsen aanstak is dus toch al gauw veertig jaar geleden....

Toegevoegd na 46 seconden:
Maar ik herken die adventskalender en -kaarsen nog wel, hoor!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had het geloof ik al ergens geantwoord dat ze dat 2009 jaar terug al moesten afschaffen...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een 'onzin' antwoord..... -1
Ik weet het nog wel van vroeger,iedere week een kaarsje meer aansteken,maar wij doen er tegenwoordig ook niets meer aan.
toch zie ik regelmatig,nog bij mensen een adventkrans staan,meestal de oudere generatie.
in Duitsland net over de grens hier wordt er veel meer aandacht aanbesteed.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Binnen veel kerken wordt er nog aan advent gedaan. Vooral in de RK kerken, maar zeker ook in de protestantse kerken. Er wordt een aantal weken uitgetrokken om het gehele kerstverhaal te vertellen en te prediken in november en december op zondagen.
Binnen de RK kerken wordt er meer gedaan aan advent dan in veel andere christelijke kerken. Kaarsjes zijn bijvoorbeeld een groot taboe in hervormde of gereformeerde kerken.
De kalender ken ik zeker nog wel... al ben ik jong.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kaarsjes zijn zeker geen taboe in Hervormde en Gereformeerde kerken. Er wordt niet, op de manier zoals in de RK kerk, een kaarsje voor iemand opgestoken. Maar in elke protestante kerk branden gewoon kaarsen. Zeker ook de advents kaarsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou... ik ben zelf opgegroeid in de zwaardere kant van het geloof en mijn familie is dat nog steeds... kaarsjes mogen daar absoluut niet. Dat is te rooms. Wellicht in de 'lichtere' kerken dat er kaarsen gebrand worden, maar als je praat over de 'zwarte kousen kant' dan is dat echt taboe.
Ben overigens zelf geen 'zwarte kous' meer :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Zwarte kous' is idd een kleine groep uit de protestante kerken waar kaarsen niet voorkomen, waar ook geen tv gekeken mocht worden (weet niet of dat nog zo is )
Maar in verweg de meeste protestante kerken zijn kaarsen volkome normaal.
in ieder geval alle kerkgaande christenen, daar worden er kaarsen voorin de kerk gezet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij doen thuis wel aan advent, met een adventkalender voor mij en mijn zusje (met plaatjes achter de deurtjes), maar verder niet met kaarsjen of kerkbezoek of dergelijke.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de kerk maar ook nog heel veel bij de mensen thuis dmv een advendskrans opgehangen met linten aan het plafon en dan een korte tijd een kaarsje laten branden in de krans zo lang als de advent duurt
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding