5 Mei staat voor bevrijdingsdag. Maar zijn we op die dag bevrijd, of was dat de eerste vrije dag?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K
ItisILeClerc
12 jaar geleden
Ja, het was de eerste vrije dag.
Tot die tijd hadden we de zevendaagse werkweek.

Het beste antwoord

Nederland is die dag geheel bevrijd (een deel was al eerder bevrijd).

Bevrijdingsdag is de dag waarop het einde van de Tweede Wereldoorlog wordt gevierd. In Nederland wordt als datum 5 mei aangehouden, omdat het Duitse leger in Nederland op 5 mei 1945 zou hebben gecapituleerd. Veel andere Europese landen vieren niet, zoals Nederland, de bevrijding van het eigen territorium, maar herdenken al dan niet op officiële wijze de overwinning op Duitsland (Engels: Victory in Europe Day). Meestal wordt de overwinning op 8 mei gevierd omdat Duitsland op 8 mei 1945 capituleerde, waardoor in Europa een einde kwam aan de Tweede Wereldoorlog. In de voormalige Oostbloklanden wordt 9 mei voor de Dag van de Overwinning aangehouden. Met de capitulatie van Duitsland was de Tweede Wereldoorlog in Europa afgelopen. Het definitieve einde van de Tweede Wereldoorlog kwam echter pas ruim drie maanden later op 15 augustus 1945 toen uiteindelijk ook de laatst overgebleven asmogendheid Japan de strijd staakte, nadat de geallieerden hadden gedreigd met meer atoombommen. De formele capitulatie van Japan vond plaats op 2 september 1945.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel voor uitgebreide antwoord!
Weer een vraag uit de wereld verholpen ;)

Andere antwoorden (2)

Het bevrijden van een land is natuurlijk niet op 1 dag gebeurd.
Boven de rivieren gebeurde pas na de winter.
Bij ons onder de rivieren in het najaar.

In mijn woonplaats is 27 oktober 1944 de dag waarop wij bevrijd zijn door de Canadezen.
12 jaar geleden
Op 5 mei vieren we bevrijdingsdag, onder de rivieren was men in 1944 al bevrijd, daarboven kwam nog de vreselijke hongerwinter.
In 1945 werd bepaald dat 5 mei om de vijf jaar gevierd zou worden , pas in 1990 werd de datum uitgeroepen tot nationale feestdag waarop jaarlijks de bevrijding van zowel de Duitse als de Japanse bezetting wordt herdacht en gevierd.
Tegenwoordig moeten werkgevers en werknemers samen (cao) beslissen of de dag als betaalde vrije dag gevierd kan worden.

Op 4 mei hebben we Nationale Dodenherdenking, wat jaarlijks wordt herdacht door 2 minuten stilte met o.a. kranslegging op de Dam in Amsterdam door onder meer de Koningin.

Toegevoegd na 1 minuut:
...2 minuten stilte om 20.00uur...