Hoe komt het dat carnaval in 2010 een week eerder valt dan normaal?

Normaal is carnaval het weekend voor aswoensdag, dus 40 dagen voor pasen. Maar in 2010 begint carnaval al op 14 in plaats van 21 februari.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

14 feb. begint Carnaval tot met 16 feb. Vastavond. De avond voor Aswoensdag. Na Aswoensdag breken de 40 dagen van vasten aan. De zondagen worden hier niet bij mee gerekend. Wanneer je vanaf 17 feb. begint de tellen 40 dagen zonder de zondagen kom je netjes op 3 april als 40ste dag uit en daarna 4 en 5 april is het Pasen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

kredietcrisis hoorde ik net van Wouter Bos,
hij zit namelijk naast me.
staatskas effe volspekken:D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De carnaval in 2008 was nog eerder. Namelijk 3, 4 en 5 februari. En die in 2011 en 2095 is het zelfs 6, 7 en 8 maart. Dus ik vraag me af wat voor jou normaal is...

De kans dat de carnaval in de tweede, of vierde week van februari valt is overigens groter dan dat de carnaval in het derde weekend van februari valt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het gaat om de 40 dagen-periode! In 2010 is het 47 dagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet hoe jij telt. Maar ik kom op 46 dagen uit...
Ha, die Solange;

Pasen 2010 valt op 4 en 5 april, dus die 40 dagen (zonder de zondagen!) kloppen dan vrij aardig, niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aswoensdag, de eerste dag na Carnaval, is de eerste dag van de veertig dagen durende vastentijd die loopt tot Pasen.
In 2010 valt Pasen op 4 april (1e paasdag)
Daarom is carnaval dus ook zo vroeg.

Overigens valt Pasen op de eerste zondag na de volle maan na het begin van de lente (21 maart), maar geheel nauwkeurig is die definitie niet. De christelijke kerk gebruikt (van oudsher) een iets ingewikkeldere methode.