Als je voor een Halloweenfeest verkleed moet, dient dit dan 'griezelig' te zijn?

12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt natuurlijk ook gaan zoals ze in mean girls gaan; zo sletterig mogelijk (als meisje dan)

Het beste antwoord

Ja, de oorsprong hiervan is om geesten weg te jagen, zie hieronder het ontstaan van Halloween.

In werkelijkheid is het woord "Halloween" afgeleid van "All Hallows Eve". Dit is de avond voor het Katholieke "Allerheiligen" (All Hollows Day) wat op 1 november valt. Maar in de 5e eeuw voor Christus eindigde de zomer officieel op 31 oktober. Dit feest werd door Kelten " Sam(h)ain " (lees: sowen) genoemd. Het was hun oud en nieuw. De legende van het Keltische nieuwjaar vertelt dat op die laatste zomerdag de lichaamloze geesten van de mensen die het vorige jaar gestorven zijn terug zullen komen op zoek naar (levende) lichamen die zij het jaar daarna kunnen bezitten. De Kelten geloofden dat dit de enige manier van leven na de dood was. Alle wetten van ruimte en tijd zouden die dag zijn opgeheven zodat de geesten van overledenen zich konden verenigen met de levenden.
Natuurlijk wilden de levenden niet dat de geesten hun lichaam in beslag zouden nemen. Om er voor te zorgen dat de geesten hun lichaam niet zouden kiezen deden de mensen alle vuren in huizen uit zodat het koud zou worden en ze trokken allemaal vodden aan. De mensen dachten dat de geesten hun lichamen dan niet meer zouden willen hebben omdat ze koud en lelijk waren. Verder liepen de mensen al herrie makend rond in de buurt waar ze woonden. Ze probeerden daarmee de geesten weg te jagen.

De Rooms-katholieken namen de gebruiken van de Kelten over en deden alsof die van hen zelf waren. De manier waarop de gebruiken werden uitgevoerd veranderen steeds meer in rituelen. Toen het geloof in geesten die het lichaam in beslag zouden nemen steeds minder werd, kreeg het verkleden als trollen, spoken en heksen meer de rol van een ceremonie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja dat is wel normaal dat het er een beetje griezelig uitziet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan ook iets grieziligs toevoegen. Ik ben ooit als piraat gegaan, maar wel met pipi-langkous kouzen. Als griezel had ik een grote spin bij me met een slangetje zodat je hem kon bewegen. Goort succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het best is niks te maken willen hebben met Halloween.
Je niet door de commerce laten dicteren welk feest je gaat vieren.

Wie wil nou het lugubere gaan promoten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, het is natuurlijk wel traditioneel om er griezelig uit te zien maar je kan net zo goed als catwoman of superman ofzo je kan eigelijk als alles al loop je waarschijnlijk wel voor gek als je als paard gaat ofzo:P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, het hoeft niet. je kan ook "gewoon" met gescheurde kleren (evt onder het bloed) komen. als vrouw (kan aan je naam niet ziet ziet wat je bent.) kan je ook in een sexi halloween pakje aan