Waarom vieren we onze verjaardag niet 9 maanden eerder op het moment van ons 'ontstaan'?

9 maanden voor je verjaardag is de dag dat je eigenlijk bent ontstaan zegmaar. Waarom vieren we dan onze verjaardag niet? Op je verjaardag word je een jaar ouder, maar dat is in feite niet op de dag dat je ook werkelijk bent ontstaan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Lang niet iedereen wordt precies 9 maanden naar de conceptie geboren. Ook is niet altijd precies bekend wanneer de conceptie plaatsvond. Het is dus veel handiger om de dag van de geboorte te gedenken, want die weet iedereen precies.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies!
Ik ben een 7 maands kindje.^_^
Kimath
12 jaar geleden
Precies :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord, bedankt!

Andere antwoorden (7)

Je viert de dag dat je voor het eerst het levenslicht ziet:-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is ook moeilijk te zeggen. Meestal weet je niet precies wanneer die keer is dat je bevrucht bent. Bovendien klopt pas na 6 weken ongeveer het hartje dus is er dan pas leven.

En ikzelf ben 6 weken tevroeg geboren. Dus is hetgeen 9 mnd.

Mijn dochter is met IVF 'ontstaan' dus daar weten we het wel precies van maar die is ook 4 weken tevroeg geboren. Wat houd je dan aan? Het maakt het allemaal een beetje vaag.

Bovendien denk ik niet dat mensen willen weten hoe ze ontstaan zijn, in welke situatie. Tenminste ik niet. En iedereen hoeft van mij ook niet te weten wanneer ik precies vrij.

Beetje lastig dus. Beter om gewoon de dag aan te houden dat je leventje start.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, voor veel mensen geldt dat niet.
Dat ze 9 maanden voor de geboorte zijn ontstaan.

Dus welke dag zou je dan moeten aanhouden?

Bijna niemand weet precies wanneer de bevruchting heeft plaatsgevonden.
En dan:
Na ongeveer 8 dagen begint het eitje zich in te nestelen in het slijmvlies van de baarmoeder. Op de dag dat je normaal weer ongesteld zou worden (dag 14) is het bevruchte eitje volledig ingenesteld in de baarmoederwand.
Dan zou je dus ook de dag van innesteling kunnen hanteren.

Heel veel bevruchtingen eindigen alsnog in een vroege miskraam. Vaak weten of merken vrouwen dat niet eens.
Zijn dat dan allemaal sterfgevallen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En waarom de min?
Beste minnaar?
Wees dan ook zo fideel om een reden te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is fideel? Ik begrijp vanuit de context wel wat je hier zegt. Maar ik ken dat woord niet. :-)
En verdrietig genoeg redden sommige kindjes het niet tot hun geboorte, reden des te meer om de geboortedag (birthday) te vieren! Dat is ook de dag waarop iedereen van het nieuwe mensje kon gaan genieten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou niet eens willen weten op welk dag ik ben verwekt :S op welk dag m'n ouders bezig zijn geweest
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een (kinderachtige) reactie en geen antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahaa, ik vind hem niet kinderachtig hoor, Reckoner. :P
Het idee is niet slecht. Echter, de dag van bevruchting is in de meeste gevallen niet vast te stellen, omdat de partners rond die periode regelmatig sex hebben gehad.
Dit zou ook betekenen dat je die 9 maanden mee moet tellen in je leeftijd. Dus je zou in principe dan ook 9 maanden eerder met alles mee mogen doen waar een leeftijdsgrens voor geldt. Bijvoorbeeld eerder je rijbewijs mogen halen, eerder naar school, eerder van school, eerder met de vut.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De dag van je geboorte, is de dag dat je zelfstandig kan ademen.. Wanneer de navelstreng wordt verbroken is feitelijk je geboorte!! (al ben je dan al veel ouder) De telling begint dus feitelijk op het moment dat je ademt, en drinkt zonder de navelstreng van je moeder.