Wat is het echte verhaal achter de carnaval? Waar komt het vandaan en waarom?

Er staan wel enkele antwoorden op deze vraag hier op GoeieVraag maar die zijn mij niet uitgebreid genoeg. Ik krijgs straks een Limburger op bezoek en die wil ik even verbaasd doen staan over mijn kennis over dit merkwaardige verschijnsel....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Volgens mij kun je met het onderstaande goed voor de dag komen:
De oorsprong van het woord is onbekend[1]. Van oudsher is carnaval een eetfestijn, omdat het de laatste mogelijkheid was zich te buiten te gaan voor de vastentijd, waarin men zich beperkte tot het minimaal noodzakelijke.

Op vette dinsdag (voor de vasten) werd al het vet wat er in huis was opgemaakt omdat het anders zou bederven. De vasten is ter herdenking van de 40 dagen die Jezus volgens het Nieuwe Testament in de woestijn vastte en tevens tot bezinning op de christelijke kernwaarden.

Waarschijnlijk bestond het feest al langer dan de christelijke traditie, en heeft de Kerk het gemakkelijker gevonden het heidense carnaval in een katholieke traditie om te zetten dan het uit te bannen. Dit is overigens ook met andere voorchristelijke feesten gebeurd zoals Kerstmis dat oorspronkelijk een 'heidens' midwinterfeest was.

In die betekenis wordt de term afgeleid van het Latijn: carne vale (= vaarwel aan het vlees). Een andere mogelijke verklaring voor de term is het eveneens Latijnse carrus navalis: scheepswagen, hetgeen zou verwijzen naar rondtrekkende groepen in een als een schip ogende wagen of kar, het zogenaamde narrenschip, maar ook kan slaan op het schip waarmee de god van de zee der Kelten/Germanen uit het noorden kwam om deel te nemen aan de winterfeesten[bron?].

De Romeinen vierden het feest van de saturnaliën dat veel kenmerken van het hedendaagse carnaval had zoals drink- en eetgelagen, een soort prins carnaval, vermommingen en optochten door de straten.

Het 'heidense' carnaval werd in heel Europa gevierd. Bijvoorbeeld in Rusland is dit feest bekend onder de naam maslenitsa (vrij vertaald: boterfeest). Antropologisch gezien is het carnaval een omkeringsritueel, waarin maatschappelijke rollen worden omgedraaid en normen over gewenst gedrag worden opgeschort.
Bron: Wikipedia
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Carnaval is al een heel oud feest uit de Bijbel. Meer dan duizend jaar geleden vierden katholieke mensen in Italië al carnaval.

Het feest begint altijd 40 dagen voor Pasen. Katholieke mensen mochten vanaf 40 dagen voor Pasen geen vlees meer eten. Ze moesten tot Pasen heel eenvoudig en zuinig leven. Ze mochten niet veel eten en drinken. Dat noem je ook wel vasten. De katholieken dachten dat God dan al hun zonden zou vergeven.

Maar 40 dagen vasten is natuurlijk wel lang. Om dat vol te houden gingen de mensen eerst een paar dagen feest vieren. Ze gingen lekker veel eten en drinken. Dat feest noemden ze carnaval.
13 jaar geleden
Carnaval komt waarschijnlijk van 'kir' en' niveh',(Babylonisch) en zou betrekking hebben op de 'verering' van de beschermgoden van de 'kir', de nederzetting of stad.

Aldus werden de stichters van de stad en/of de voorouders vereerd; de moeilijk naspeurbare en bovendien mythologische achtergrond welke hierachter schuilgaat bezorgde aldus een voorwendsel voor het(? in hun ogen)gerechtvaardigde vertrouwen dat, als deze 'godheden' de nodige eer/slachtoffers werden gebracht, hun 'zegen' ook het volgende jaar weer over hen zou blijken te komen en over iedereen die z'n toevlucht bij hen zocht.

Toegevoegd na 16 minuten:
Vooral het beeld van 'de godheid' die symbolisch wordt verbrand aan het einde van het feest vormt hier een rechtstreekse verwijzing naar, en die verwijst naar Nimrod's dood als (anti-)christus, gevolgd door een soort algemene 'depri' en 'vasten', maar gepaard aan de interne zekerheid dat hij in het onzichbare toeziet, en zal zorgen dat het 'zaad', dat in die periode van het jaar gezaaid moet worden, (cera) terug zal opschieten, en ondergronds al aan het 'sterven is om terug zal komen (zoals de fenix in // verhalen) onder de vorm van een overvloedige oogst, al naargelang hun inzet en enthousiasme