sint nicolaas is beschermheilige van de schipers maar is dat de zelfde st als op 5 dec ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7K

Het beste antwoord

De Sint Nicolaas van 5 december is Nicolaas van Myra (ook van Bari, Lipnenskij, van Lipno, Sarajskij of: De Wonderdoener). Er zijn meerdere Nicolaas hetende sinten, maar deze is inderdaad dezelfde als de beschermheilige van de zeelui, en tevens van Griekenland, Rusland, handelaars, en vele handelssteden. Veel oude havensteden in Europa hebben een kerk die aan hem is toegewijd. Samen met Martinus is hij waarschijnlijk de meest vereerde heilige in West-Europa. In Oost-Europa heeft hij zelfs de titel gekregen van 'mede-verlosser met Christus'. Historisch is er over hem nagenoeg niets bekend. Maar des te meer legendes vertellen over zijn wondere daden.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, dat is dezelfde.

De heilige Nicolaas is geboren in Patara in Lycie, een vroegere provincie van Klein-Azië. Hij verloor op jeugdige leeftijd zijn ouders. Rond het jaar 300 was Nicolaas bisschop van Myra in Klein-Azië en als zodanig nam hij deel aan het Concilie van Nicea (325). In deze periode begon de christenvervolging weer onder de Romeinse onderkeizer Calerius valerius Maximinianus. Nicolaas kwam toen in de gevangenis terecht en hij werd hier zwaar gefolterd. Toch wist hij onder erbarmelijke omstandigheden en met veel pijn deel te nemen aan het Concilie van Nicea (325). In het Oosten wordt de heilige Nicolaas buitengewoon vereerd als grote wonderdoener en als verkondiger van Gods Woord. De 6 de december in het jaar 350 ging de heilige bisschop zacht en kalm tot een beter leven over. Metraphastus vertaalt dat te zijner tijd uit het lichaam van de heilige een wonderolie vloeide, waardoor vele zieken werden genezen. In 1087 werd het gebeente van de heilige overgebracht van Myra naar Bari (Italië) in het koninkrijk Napels. Vanaf die tijd is zijn verering in het westen uitgebreid. Hollandse koopvaarders hebben de populariteit van Sint Nicolaas overgebracht naar de stad Amsterdam. Hierdoor is “Sinterklaas” ook de patroon van de koopvaarders.
Nicolaas is een zeer populaire heilige en dit komt door zijn buitengewone en in hem verpersoonlijkte liefdadigheid. Hij was een vader der armen. Zijn groot vermogen stelde hij in dienst van de lijdende mensheid. Waar armoede te lenigen, lijden te verzachten, tranen te drogen waren, daar was hij aanwezig. Zijn medelijdend hart, zijn bijna hemelse zachtmoedigheid samen met zijn grote welsprekendheid deden in duizenden bedrukte en gekwelde zielen de balsem van de troost en de vrede dalen. Evenals zijn goddelijke meester was hij een grote kindervriend. Onder de armen ging vooral het lot der huisarmen hem ter harte. Door zijn wijze van helpen won hij de genegenheid en het vertrouwen van allen en was tevens een voorbeeld.
Er worden veel legendes over Nicolaas verteld. Op een bedevaart naar het heilige Land overviel hem een hevige storm. De gehele bemanning dacht dat ze verloren waren maar Nicolaas bleef echter kalm....

Rest in de bron

Toegevoegd na 1 minuut:
en wende zich tot de Heer en deze beschaamde het vertrouwen van zijn dienaar niet. De storm bedaarde plotseling en het schip kwam behouden in de haven van het Heilige Land aan. De Heilige Nicolaas, de lievelingsheilige der kinderen, is daarom ook de beschermheilige der schippers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mooi knip en plak werk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zou ik iets in mijn eigen woorden gaan zetten als iemand daar zelf al heel lang over heeft nagedacht?