Is 6 jaar te jong om te horen dat Sinterklaas niet bestaat?

Toegevoegd na 7 minuten:
Gezien de antwoorden nu toch een korte toelichting:

Ik doel meer op dat een kind van 6 te horen krijgt dat er gelogen is. Kan een kind van 6 deze informatie verwerken, krijgt hij misschien trauma's omdat hij nog niet mentaal gegroeid is om werkelijkheid en leugen te onderscheiden.

Toegevoegd na 11 minuten:
NB: Ik heb geen kinderen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
14.8K

Het beste antwoord

6 jaar is nog wel jong om het te horen te krijgen. Een trauma er van krijgen zal wel meevallen lijkt mij. Als een kind nog sterk in sinterklaas geloofd en jij verteld het kind dat sinterklaas niet bestaat dan is de kans groot dat hij toch weer in sinterklaas geloofd zodra hij sinterklaas ziet.
De meeste kinderen geloven pas niet meer als ze zelf al dingen gaan vermoeden, zodra ze in de gaten krijgen dat er ergens iets niet klopt, dan zijn ze in staat het verschil te zien tussen fantasie en werkelijkheid. Meestal gebeurd het rond het 7de of 8ste jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die persoon van die vraag ben ik zelf. Mijn moeder (zo hoorde ik later), vond dat ik te zenuwachtig werd rond Sinterklaas. Dat ik het me te veel aantrok en dat het te veel was. Dit was de reden waarom zij het me vertelde op die leeftijd. Als ik om me heen kijk nu. Naar ouders en kinderen. Dan zie ik ook ouders die het juist extra spannend maken voor de kinderen. Voor mij is dit dus een dubbele betekenis. Was mijn moeder ook zo en maakte zij het 'extra' spannend? Kon zij dus niet goed inschatten hoe ik reageer? Voor een HSP-er is Sinterklaas een spannend feest. Maar ook wanneer vertelt wordt dat het allemaal leugens zijn is misschien veel voor HSP-er. Mijn schoonzus is actrice. Haar jongste zoon, lijkt veel op mij. Soms zie ik dat het te veel is, te veel prikkels, te veel spanning. Mijn schoonzus is een kei in het spannend maken. De spanning opvoeren.

Andere antwoorden (12)

Hangt van 't kind af. Meestal is 't bij 7 of 8.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik pas op m'n 10e dus ik denk 't wel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja is vrij jong maar het is en blijft de keus van de ouders of ze het aan het kind willen vertellen
ik heb het vorig jaar na sinterklaas verteld aan mijn zoon van nu 9 jaar maar hij gelooft dit jaar veel meer in sinterklaas dan mijn zoon van 5 dus als je het verteld blijft het toch spannend ook al weten ze het
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom met 6 al vertellen? De meeste leeftijdsgenootjes geloven nog volop en wat is nou leker dan nog ni Sinterklaas geloven??? 7 of 8 lijkt mij beter of zelfs 9.
Tenzij jouw 6-jarige al zulke gerichte vragen stelt dat het al niet meer geloofwaardig is. Zoals 'waarom lijkt sinterklaas zo op de buurman'...

Toegevoegd na 20 uur:
Ik ken werkelijk niemand die trauma's heeft over het uiteindelijk toch niet bestaan van Sinterklaas of die boos zijn over de 'leugen'.
Ik zou toch zeggen dat 6 te jong is om een en ander volledig te begrijpen c/q te kunnen plaatsen en sowieso ook om het spelletje daarna mee te spelen. Moet er niet aan denken dat mijn kind er de oorzaak van zou zijn dat ineens een hele klas en/of buurtgenootjes het echte verhaal te horen krijgen ver voordat de ouders dat wilden vertellen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk is een leeftijd van zes jaar, lager dan gemiddeld. Echter, ik denk niet dat je zo zeer af moet gaan op de leeftijd van het kind, alswel van het kind zelf. Het ene kind van 10 gelooft nog heilig in Sinterklaas, terwijl het andere kind van 6 al z'n twijfels heeft. Is dag erg? Nee, dat denk ik niet. Het moment om te horen dat Sinterklaas niet bestaat is het moment wanneer het kind daar zelf aan toe is. Leeftijd is daarbij niet relevant.
Houd er echter wel rekening mee dat een zesjarige veel vriendjes en vriendinnetjes zal hebben die nog wel meegaan in het Sinterklaasgebeuren. Zorg er daarom voor dat hij / zij de waarheid niet van de daken zal schreeuwen. Dat is waarschijnlijk wel lastiger te begrijpen voor een kind van 6 dan voor een ouder kind (hoewel dat ook weer per kind verschilt). Verder wordt er in de lagere groepen veronderstelt dat de kinderen nog geloven. Daarom is het handig daar het kind wel op voor te bereiden, zodat het niet onverwacht gaat tegensputteren dat de Goedheiligman niet bestaat!
Maar al met al, denk ik dat je niet per se naar leeftijd moet kijken om tot de beslissing te komen het één en ander duidelijk te maken rondom het Sinterklaasfeest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt sterk aan de omstandigheden en aan het kind.
Wanneer het kind echter nog sterk in een fantasiewereld kan opgaan en nog helemaal de 'rijpheid' heeft voor Sinterklaas, kn je het hem 100 keer vertellen, maar zodra die hem ziet, zal hij instant weer geloven.
Andere kinderen zijn daar na hun vijfde verjaardag al voorbij, en kunnen het gewoon verwerken. Alleen zijn ze dan nog vak wel iets te jong om 'geheime bondgenoot' te worden en het niet aan anderen te vertellen, en net op deze gevoelige leeftijd kan dat lastig zijn. Ze willen dan graag iedereen deelgenoot maken van hun kennis.

En als je kind nog wel gelooft, maar ook al openstaat voor het consept dat hij niet bestaat, dan wil je liever niet dat hij het op die manier hoort, maar wil je zelf dat moment kiezen en het eventueel nog een paar jaar rekken.

Maar een probleem is het niet hoor ; ergens tussen hun 5e - 6e en hun 9e - 10e vallen kinderen 'van hun geloof'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sinterklaas is geen leugen. Het is een volksfeest waarbij een oud verhaal wordt nagespeeld. Een kind van 6 is veelal 'diep gelovig'. Rond een jaar of 8 of zelfs ouder komen ze er achter dat papa en mama de kadootjes kopen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sinterklaas bestaat.!
Waarom zou die niet bestaan?

Toegevoegd na 25 minuten:
Alleen hij is dood.
Hoe zijn ze anders aan sinterklaas gekomen?
Hij is toch niet uit de lucht gevallen ofzo..!
Ooit bestond hij dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of het kind trauma's krijgt, ligt aan het kind zelf - maar zes jaar lijkt me wel erg jong. Ik pas zelf op op een tweeling van zes, die als ik boos op ze ben heeel hard roepen dat ze wouden dat Sinterklaas weer in Nederland was om ze te helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb beste is 8 want anders kan dat kind heel lang niet slapen als je 6 jaar bent kun je het niet goed ververken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Gdanonym;

Het hangt deels van het kind af en deels hoe sterk de ouders dat kind in de Sint hebben laten geloven. Mijn ervaring; geen termijn stellen, het geloof wankelt vroeg of laat vanzelf wel een keer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie het Sinterklaas gebeuren als een sprookjes viering.
Mijn kinderen heb ik ingelicht door ze te vertellen dat het een traditierijk feest is. Sinterklaas ooit wel bestaan heeft en veel goeds deed voor de arme kinderen. Wij hier te herinnering dit feest vieren voor de kinderen. De grotere kinderen op hun beurt waren weer zeer trots om het grote geheim mee te bewaren.
Er is nog nooit een trauma ontstaan door dit kinderfeest.