Sinterklaas, hoe zit dat met de roe?

We zingen nog steeds over de roe, kinderen weten wat de roe is maar de roe wordt bijna nooit gedragen door Piet.

Waarom wordt er vandaag de dag de roe van Zwarte Piet als iets "slechts" gezien? Kinderen worden tegenwoordig meer en meer blootgesteld aan geweld, ook in tekenfilms en dergelijke.

De roe is toch gewoon een "middel" om kinderen erop te wijzen dat goed en lief gedrag beloond wordt? De roe wordt min of meer weggelaten terwijl er wel wordt gezegd "je gaat in de zak mee".

Is dit niet een beetje scheef?

Volgens de leidraad voor Sinterklaas viering hoort de roede er echter wel bij, zie punt 3.11 van de NEN0512

bron:
http://web.me.com/zwartepiet/pietopbezoek/Leidraad_voor_de_viering_van_het_Sint-Nicolaasfeest.html

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
11.8K

Het beste antwoord

Het hele idee van straffen en belonen door Sint komt uit de 18e eeuw toen het sinterklaasfeest burgerlijker werd en hard werken beloond moest worden en luiheid bestraft.

Het sinterklaasfeest heeft een langdurige traditie die terug gaat tot in de middeleeuwen. In de 18e eeuw begon het feest zich te beschaven. Sinterklaas werd voor het karretje van de opvoeding gespannen. Wie stout was kreeg de rou, een zakje zout of verdween voorgoed naar Spanje. Luiheid werd bestraft, hard werken beloond. In die tijd is ook door een schoolmeester een boekje geschreven met liedjes die we nu nog zingen.

Tegenwoordig vinden wij het "not done" dat sinterklaas zich teveel met de opvoeding bemoeit. De zak mag nog wel mee, met een vette knipoog, maar de roe mag niet meer gebruikt worden.

De elementen in de traditie veranderen dus door de eeuwen heen en laten een beetje van de tijdgeest zien.

Toegevoegd na 6 minuten:
NB. Soms wordt er ook wel iets teveel cultuur weggesnoept. Ik begreep dat de gemeente Amsterdam het kruis op de mijter wilde weghalen bijvoorbeeld. Gelukkig heeft de echte Sint daar een stokje voor gestoken.

Overigens is de Roe krijgen misschien niet eens letterlijk een pak slaag krijgen. Zie de afbeelding uit het schilderij van Jan Steen (zie ook link). In bijgaand artikel op SInterklaasmythen wordt verwezen naar een nieuwe levensfase: te oud voor kadootjes of een verwijzing naar nog oudere vruchtbaarheidsriten.

Toegevoegd na 22 minuten:
Ter verduidelijking: Het kind op het schilderij kreeg een roe in zijn schoen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

nee, de roe is niet een middel wat kinderen eraan herinnert dat goed gedrag beloond wordt, natuurlijk niet.
Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe.
De roe is een middel wat kinderen eraan herinnert dat ze straf krijgen als ze zich niet goed gedragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk deze filmpje

http://video.aol.fr/video-detail/kud-de-roe-sinterklaas-special/3642691619
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ok...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
? en
Bij onze Sinterklaas intocht was toch duidelijk te zien dat een aantal pieten een roe bij zich hadden.
Is al een heleboel jaren traditie en hoort er gewoon bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tot 1845 werd er wel over Sinterklaas gesproken en gezongen. Hij trad niet in het openbaar of in huiselijke kring op. Ook gaf hij aan stoute kinderen de roe. Van Zwarte Piet is nog geen sprake! Pas na 1845 verschijnt Sinterklaas in het openbaar, gekleed als bisschop. Langzaam zal Zwarte Piet zich naast de Sint voegen; in de praktijk en in boeken. Hij heeft de rol van bestraffer en boeman. De roe neemt een heel bijzondere plaats in. In de middeleeuwen was de roe een strafwerktuig, maar een roe kun je ook zien als symbool van vruchtbaarheid. Kinderen die de roe kregen, waren eigenlijk te oud voor het Sinterklaasfeest, dus vruchtbaar.

Toegevoegd na 5 minuten:
tegenwoordig is het dus inderdaad meer een middel om ervoor te zorgen het kind het belangrijk gaat vinden om zich goed te gedragen, hetzij om de verkeerde redenen (het krijgen van kadoo's en goed). Dit systeem is uiteraard wel een soort van weerspiegeling van hoe het er tegenwoordig aan toe gaat (ook in het volwassenen domein). Wie goed doet, goed ontmoet luidt immers het spreekwoord.

De roe brengt kinderen dus bij om zich vooral goed te gedragen zodoende beloond te worden voor hun goede gedrag. Moraal van het verhaal is dus dat slecht gedrag niet beloond word en goed gedrag juist wel. Het is dus ook de bedoelin een beetje morele normen en waarden al vroeg op het kind over te brengen, zodat het wellicht later beter kan functioneren en een beter begrip heeft van de algemene geaccepteerde wereld en hoe zij functioneert (gedrag-beloning etc.)

hoop dat je hier wat aan hebt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Lotus;

Het hanteren van roe en zak als dreigement gebruiken wij enkel nog maar als nostalgische, symbolische waarschuwing. Ik kan me niet eens meer herinneren of we deze dreigementen in het verleden wel eens hebben uitgevoerd. Stel je voor; dat zou erg slecht zijn voor ons imago!
Het enige ouderwetse plagerijtje dat ik nog wel eens aan een volwassene heb uitgedeeld is een zakje zout in de schoen van mijn doordeweekse personage, omdat hij de euvele moed had vieze liedjes over de Sint te zingen. Zijn zoontje was van deze straf voor zijn vader destijds zéér onder de indruk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In belgië hebben ze het liedje inmiddels aangepast:

Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is Dutroux...