Waarom zijn niet alle zwarte-pieten zwart maar soms ook bruin?

Mijn zoontje vroeg dit, en ja wat moet je dan als antwoord geven...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoe oud is je zoontje?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat je fantasie de vrije loop. Hier werd het pas echt een uitdaging toen er gelovige en geen gelovige in ons gezin waren.
En de ongelovige expres 'moeilijke' vragen gingen stellen aan tafel....:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb al verteld dat de bruine pieten werk doen op de grond zoals pakjes dragen rondbrengen en dus de "zwarte" pieten helpen die door de schoorsteen moeten.
Ook hebben veel huizen geen schoorsteen meer en dan worden pieten ook niet zwart. Ik was ook nieuwsgierig hoe anderen dit zouden aanpakken als hun deze vraag zou worden gesteld.
Ik vond het wel een "Goeie vraag"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is het ook, mijn reactie was enkel een kleine toevoeging...

Het beste antwoord

die bruine pieten werken in tegenstelling tot zwarte pieten meestal binnenshuis in de pepermolen fabriek en zo
krijgen dus wat minder zon vandaar
de andere zwarte pieten zijn wat te vaak door de schoorsteen gekropen en dan blijft roet zitten.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien zit daar wel veel bankroet in!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Komt het dichtste bij mijn eigen uitleg.

Andere antwoorden (11)

Dat is net als met citrusvruchten..
de ene word van de zon oranje.. de ander geel.. zo gaat dat met pietjes ook..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Te vertellen aan je zoontje:
"Is iedereen bij jou in de klas precies het zelfde? De een is blank de andere ligt getint de ander bruin of zwart. Sommige kinderen hebben sproetjes op hun neus en wangen. Zo is het ook bij de pieten, niet iedere piet is het zelfde."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na 3 jaar met kinderen te hebben gewerkt zou ik gaan voor:

"De ene piet heeft wat langer in de zon gelegen dan de ander."
of
"Dat is een bruine piet! Die zie je niet zoveel! Dat zijn hele belangrijke pieten!"
of
"Die bruine piet moet nog zwart worden!"

... fantasie is een geweldig middel voor zulke vragen;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt maar net wat jou uitleg is waarom pieten zwart zijn. Is het van de schoorsteen dan heeft de ene piet wat meer schoorstenen gezien dan de andere. Is het omdat het donkere mensen zijn..... net zoals de ene mens blanker is dan de andere is ook de ene piet donkerder dan de andere. Ik ben inderdaad altijd een (donker) bruine piet, het echte zwart vind ik zo dreigend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou kunnen zeggen dat alle pieten bruin zijn, maar pieten die door de schoorsteen naar binnen komen zijn zwart. Niet iedereen heeft immers een schoorsteen, dus sommige pieten worden niet zwart.

Een flauwe oom roept nu op de achtergrond dat de bruine pieten door de wc komen en zwarte door de schoorsteen, maar dat zullen we maar niet zeggen hè!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien een ideetje om te zeggen dat de bruine pieten minderlang in de zon hebben gelegen dan de zwarte pieten?Ze wonen tenslotte in Spanje waar het in de zomer lekker warm is en de zon volopschijnt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zwart is een hele veize schoorsteenpijp en het bruine de iets minder vieze schoorsteenpijp.

Toegevoegd na 28 seconden:
vieze
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is al jaren een nijpend te kort aan zwarte pieten.
Sinds de aanpassing van de wet mogen nu ook pieten uit een andere spaanse provincie de sint gaan helpen.
Deze komen uit de provincie Pontevedra en die zijn minder zwart, somige zelfs bruin.
Wel is dit erg verwarrend met veel neppieten die ook vaak bruin zijn, maar hun bruin houdt bij de nek op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die WiseGuy23;

Dat soort vragen krijgt Sinterklaas dagelijks voor zijn kiezen. Mocht je in dit soort gevallen even geen antwoord hebben, wees dan niet te bang om te zeggen "Ik weet het niet, wat denk je zelf?"en het zal je verbazen wat voor creatieve antwoorden kinderen zelf kunnen bedenken. It works for me!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bruine pieten zijn er omdat er kinderen bang zijn voor de zwarte. Bruin staat wat vriendelijker. Dit is echt zo.

Antwoord voor je zoontje (als hij er nog in gelooft): mensen met een blanke huid hebben ook veel variaties. Sommige mensen zien erg wit, sommige hebben rode wanten, zoveel verschillen. Dat is ook in het zwart zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms raakt de bruine verf op.
En dan gaan ze met zwarte verf door...!!