Een van de oudste berichten over een Sinterklaasviering stamt uit 1360. In Dordrecht kregen de kinderen een dag vrij en een fooitje uit de stadskas om pret te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de prehistorie... Prehistorie betekent voordat jij er herinnering aan hebt of kunt hebben... Dus ver voor jouw tijd...

:-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Gast9203;

Het vieren van het Sinterklaasfeest zoals wij dat nu doen dateert ongeveer van het midden van de 19e eeuw. De Onderwijzer Jans Schenkman schreef toen een boekje wat de aanzet wast tot het moderne kinderfeest. Wel zijn er al oudere gebruiken, verhalen en legendes rond de geschiedens van de heilige Nicolaas van Myra.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sinterklaas werd voor het eerst gevierd in West-Europa in de 13e eeuw. Een kinderbisschop en assistenten werden gekozen voor de feestdag en kregen tot 28 december voedsel en geschenken. De overige arme kinderen van de stad kregen geld en een vrije dag op 6 december. De burgers begonnen in de Middeleeuwen met kermissen markten op 5 december. Sinterklaas werd alleen in de grotere steden gevierd tot en met de 20e eeuw.

Na de reformatie werden de Sinterklaasmarkten verboden, maar het Sinterklaasfeest vierden ze nog steeds in huiselijke kring.