Waar komt het gebruik eigenlijk vandaan dat mensen met Sinterklaas surprises maken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6K

Antwoorden (6)

In Nederland zet men vanaf de 15e eeuw de schoen. In eerste instantie gebeurde dat in de kerk en was de opbrengst voor de armen. Uit archiefstukken blijkt dat vanaf 1427 in de Sint Nicolaaskerk in Utrecht schoenen werden gezet op 5 december, pakjesavond. Rijke Utrechters legden wat in de schoenen en de opbrengst werd verdeeld onder de armen op 6 december, de officiële sterfdag van de Heilige Nicolaas.

Zie voor de rest de link van wiki...

Toegevoegd na 38 minuten:
Na aanleiding van een reactie op mijn antwoord...

Het geven van surprises is ontstaan in de jaren 50 van de vorige eeuw. Na aanleiding van de toenemende populariteit van de Coca Cola kabouter die in 1931 door een slimme reclame jonge is bedacht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is gewoon een traditie, jij doet net of een surprise je verrast en dan doet de ander die daar aanwezig is precies hetzelfde... Dus ik geloof hier wel in een complottheorie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Sint houdt immers in zijn grote Boek bij, wie er braaf is geweest, en wie niet? Vandaar, dat ik bijna ieder jaar een pollepel kreeg met zo'n gat erin, mét een opbouwend gedicht, dat ik toch eens moest leren met mijn zakgeld/kleedgeld uit te komen, want dat de Sint wéér had moeten zien, dat dat meisje geld uitgaf voor tien, dat dit beter moest gaan, gat-in-de-hand van de baan, etc. Een goede surprise weet ook de draak te steken met je onvermijdelijke zwakke kantjes....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pakjesavond
Een pakjesavond was voor de oorlog geen algemeen verschijnsel. De crisisjaren speelden daarin een grote rol. De toenemende welvaart na de oorlog bood echter meer ruimte voor een geefcultuur, een geschenkenfeest in het kader van het oer-Hollandse Sinterklaasfeest. Het schoentje zetten op pakjesavond was in veel gezinnen vlak na de Tweede Wereldoorlog gebruikelijk. Dit ceremonieel was omgeven door een sfeer van geheimzinnigheid.

Sinterklaas transformeerde echter gaandeweg van onzichtbare magische brenger van wonderbaarlijke gaven tot een opa-achtige kindervriend, die de kinderen met zijn zwarte pieten thuis met een zak vol cadeautjes bezocht.

Ouders gaven hun kinderen in eerste instantie veel zelfgemaakte cadeaus en later gekochte cadeautjes. Ook grote bedrijven zoals de Hoogovens, Shell en anderen, maar ook volksbonden zorgden ervoor dat de kinderen van hun werknemers of leden met Sinterklaas niets tekort kwamen.

Pakjesavond is er al lang niet meer alleen voor kinderen. Volwassenen geven elkaar, meestal anoniem, geschenken, al dan niet voorzien van een Sinterklaasgedicht of verpakt als 'surprise'. Vaak wordt door middel van lootjes trekken anoniem bepaald voor wie men een cadeautje moet kopen.

Pakjesavond is vooral een Nederlands fenomeen. In België kent men zoiets niet. Daar wordt gebruikelijk de ochtend van de zesde december uitgekozen als pakjesochtend. Hierbij worden dan ook geen liedjes gezongen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het begon allemaal in 1245, ik was er zelf bij. Ik liep door Leiden, was reuze gezellig die markt daar trouwens, een aanrader! In ieder geval, toen ik daar liep, keek ik een beetje om me heen. Boven de menigte zag ik ineens een mijter er bovenuit steken! Dus ik naar desbetreffende man toe. Was het een vrouw, inclusief baard! Dus ik vroeg aan die vrouw: Wie zijt gij? Zegt dat persoon van het vrouwelijk geslacht:' Ik loop hier in de rondte in de hoop dat mensen hun schoen voor me neerzetten!'
Nou verbijsterd als ik was liep ik door. Na wat knolraap te hebben gekocht op die markt liep ik door naar huis.
Nu, 765 jaar later maakt iedereen in eens op 5 december surprises voor elkaar!
Geen dank
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met Sinterklaas maken we surprises om het geven van cadeaus leuker en creatiever te maken. Een cadeau(tje) verstoppen in een zelfgemaakte verrassing voegt toch wat meer spanning en plezier toe aan het feest. Lees hier 5 tips om dit jaar de beste sinterklaassurprise te maken.