Zoals wij het kennen in Nederland & de Nederlandse Antillen. Verder word in België het vergelijkbaar gevierd.
In veel andere europese landen(Duitsland/Zwitserland) word ook de verjaardag van sint Nicolaas gevierd maar op een andere manier.
Verder ook op plekken waar Nederlanders wonen, maar toch vaak aangepast aan de cultuur van het land.

Daarnaast moet je niet vergeten dat Santa Claus, ook hetzelfde is, dus in de VS enz. word het ook (indirect) gevierd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie mint er?
itsme
14 jaar geleden
tja, daar ben ik ook benieuwd naar. 't is een vreemdeling zeker, die verdwaald is zeker, 'k zal eens even vragen naar zijn naam.

Andere antwoorden (10)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In heel Nederland, stukjes van Duitsland (net over de grens) en een groot deel van (Vlaams) Belgie, en in alle Nederlandse ' kolonies'/ gemeenschappen over de hele wereld. Maar primair is het inderdaad een buitengewoon Nederlands gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sinterklaas komt in meerdere landen langs met een iets bescheidener hoeveelheid cadeau's. Ik weet bijvoorbeeld zeker dat in Hongarije dit ook het geval is.

De sinterklaasavond zoals wij dat hebben (met surprises en gedichten en zo) wordt volgens mij alleen in Nederland zo gevierd.
14 jaar geleden
. Sinterklaas wordt ook op kleinere schaal in Luxemburg (Kleeschen), Oostenrijk, Zwitserland, Duitsland, Polen en Tsjechië (Mikuláš) gevierd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Tempura;

Alle antwoorden zijn al zo'n beetje gegeven. Ter aanvulling nog dat er in Spanje niets aan Sinterklaas wordt gedaan; daar woont hij natuurlijk ook niet voor niets de rest van het jaar. En dat de Goedheiligman in Bari, in Zuid-Italië waar een naar hem vernoemde basiliek staat, nog jaarlijks met feesten en rituelen rond zijn relikwiëen wordt vereerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou in de landen waar ze het vieren natuurlijk maar k heb niet zo`n zin om dat p te gaan zoeken hoor phoe pheo....

maar het licht er natuurlijk ook aan hoeveel geld het land heeft en of sommige mensen rijk zijn en sommige mensen juist arm of in hun geloof of mensen die ja nou ja gewoon sinterklaas niet kennen en in plaats daarvan weer iets anders doen misschien
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Oostenrijk viert men zekers ook Sinterklaas. De zwarte Piet is daar een eng schepsel die meer aan een duivel doet denken dan aan 'onze' zwarte Piet. Piet heet daar overigens Krampusch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier in Tsjechie wordt het Sinterklaasfeest ook gevierd, alleen deelt een elfje (dus geen pieten) appels uit. Dus dat is jammer als je van pepernoten houdt... En de duivel loopt rond met een zak waar een been uit steekt! Dat is dan wel weer grappig. :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nederland, beetje belgie en duitsland.
En het leukste!!
Mijn oom en tante hebben jaren in Suriname gewerkt.
Daar hebben ze een zwarte sinterklaas en witte pieten:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
suriname,oosterreik,duistland een beetje,belgie,zuid-afrika