waarom is sinterklaas alleen in nederland bekend?

misschien dat belgië en luxemburg het ook kennen,maar stel je gaat naar amerika dan kent niemand wie sinterklaas is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

Sinterklaas is in vele andere landen bekend, alleen in een iets andere vorm:

Het sinterklaasfeest wordt in verschillende vormen in heel Europa gevierd van Frankrijk tot Bulgarije en Italië tot Oekraïne. In de Duitstalige deel van Zwitserland heet hij St. Nikolaus of "Samichlaus" of "Santiglaus" en zit hij op een ezel. De zwarte piet heet "Schmutzli". Er worden rijmpjes opgezegd in plaats van liedjes gezongen en hij komt niet uit Spanje, maar uit het bos.

De manier waarop Sinterklaas aankomt, verschilt in de verschillende landen. Maar het is bijna altijd in een of andere vorm van een processie van een heilige, zoals die bekend is uit het katholieke geloof. De oudste intocht per boot is die van Bari, die sinds 1087 jaarlijks plaatsvindt. In de Duitse gemeente Blomberg is Sinterklaas sinds 1965 al een begrip. Deze zogenaamde Blombergse sinterklaas is overgewaaid uit Nederland. In de grensgebieden wordt op sommige plekken ook het sinterklaasfeest gevierd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens mij is dit vroeger ontstaan door fabels, en dan is dit blijkbaar nooit door iemand meegenomen naar andere landen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Misschien heb je hier nog wat aan:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sinterklaas
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het een Nederlandse en Vlaamse traditie is om het zo te vieren als we gewend zijn.
Maar ook in bijvoorbeeld Duitsland en Roemenië kennen ze het feest van Sint Nicolaas, alleen vieren ze het daar meer met snoep en zo dan veel cadeautjes en geloven kinderen daar niet zoals hier dat Sinterklaas nog steeds leeft, maar meer het originele verhaal dat hij vroeger heeft bestaan en zo.

In Amerika kennen ze Sint Nicolaas wel als heilige (in de katholieke kerk), maar wordt zijn feest niet gevierd. Er zijn ook tig feesten die daar weer worden gevierd en hier niet, dat heb je nu eenmaal, die verschillen per land.

De kerstman, die in Amerika razend populair is, stamt overigens wel af van Sinterklaas, die vroeger door Nederlandse emigranten werd meegenomen naar Amerika en gecombineerd werd met het door Duitse emigranten meegenomen Christkind (het feest dat zegt dat de baby Jezus de cadeautjes komt brengen met de kerst)