Tot wanneer mogen paastakken officieel staan?

Mijn vriend zegt tot Hemelvaart. Klopt dat?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Pasen
21.6K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@asset10, niks moet, alles mag. Maar in de rooms-katholieke kerk is het traditie dat de gewijde palmtakken (paastakken) het hele jaar worden bewaard.
Tijdens onweer ging men met de palmtakken rond door het huis.
https://www.kloosterterapel.nl/nl/kruidentuinactueel-01042010

Antwoorden (3)

Wanneer moet je een paasboom zetten?

Sommige mensen houden Palmzondag – ook wel Palmpasen genoemd – aan als datum om de paasboom te zetten. Dat is de laatste zondag van de vastenperiode (de zondag vóór Pasen) en het begin van de zogenoemde Goede week, waarbij aan het begin van de heilige mis palmtakken worden gezegend. Er is echter geen officiële datum om de paasboom te zetten. Ook niet om hem te verwijderen trouwens. De meeste mensen laten hem twee tot drie weken staan, zelfs na Pasen.
4 jaar geleden
Paastakken hebben niets te maken met het Paasfeest, het feest van de opstanding van Christus. Daarom is het ook onzin om er een andere christelijke gedenkdag aan te gaan verbinden.

De oorsprong van paastakken ligt in de meiboom. Een Germaanse cultus om een boom, die voor de lente met terugkeer van de zon en het opnieuw ontluiken van de natuur staat, te vereren. Losse takken zijn eenvoudiger in huis te tillen en te versieren dan een hele boom.

Er bestaat geen officiële datum om de paastakken te verwijderen. De meeste mensen laten ze twee tot drie weken staan.
Het lijkt mij de beste optie om de paastakken in huis te houden zolang ze mooi blijven. Als ze in water staan blijven de takken 3 tot 4 weken goed.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De kerkhistoricus Toon Brekelmans is het niet met dit antwoord eens.
http://www.rkwalcheren.nl/nieuwsbrief/nwsbr_034/palmtakje.html
Al eeuwen lang is de Palmtak symbolisch verbonden met Palmzondag.
Amadea
4 jaar geleden
Een palmtak is iets anders dan een paastak. Op Palmzondag wordt de intocht in Jeruzalem herdacht.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Deze optie wordt inderdaad door sommigen erkend als het ontstaan van paastakken. Al lijkt mij deze optie ver gezocht. Maar aangezien aanhangers van deze versie zijn+. Zelf vind ik de versie van palmtak; paastakken aannemelijk. Ben katholiek opgevoed. Maar voor deze versie +
De palmtak, meestal buxus, verwijst naar de juichende mensen die langs de weg stonden bij Jezus' intocht in Jeruzalem. In de kerk wordt dit verhaal op Palmzondag voorgelezen. Dan worden palmtakjes gewijd. Iedereen neemt een gewijd palmtakje mee naar huis en plaatst het bij een kruisbeeld. Daar blijft het een heel jaar staan.
Het palmtakje wordt ook wel in een vaatje gevuld met wijwater geplaatst of boven de deur opgehangen.
Vóór aswoensdag wordt het weer meegenomen naar de Kerk en wordt het verbrand tot as. Het askruisje is dus de as van het palmtakje dat een heel jaar van het leven heeft -
- meegemaakt -.
Het is vooral een gebruik in de rooms-Katholieke Kerk.
In het vieren van het geloof worden tekens en symbolen gebruikt, aan de speciale symbolen kan men het geloof herkennen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Amadea
4 jaar geleden
Je verwart twee verschillende zaken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
In de vraag wordt Hemelvaartsdag genoemd. Palmtak en Paastak, de benamingen worden worden zo vaak door elkaar gebruikt.
De echte Paastak is een decoratie, heeft niets met Hemelvaartsdag te maken
Amadea
4 jaar geleden
Nee hoor, palmtakken worden nooit paastakken genoemd.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
oh, hier wel ::)) (ik ben vanmorgen net in Yerseke gearriveerd)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Palmpasen; palmtak; paastakken.
Paastakken overblijfsel meiboom.
Deze twee opties verklaren het ontstaan van paastakken.
Snap niet dat dit antwoord een min krijgt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Palmzondag
Daarom + van mij.
Amadea
4 jaar geleden
Voor de duidelijkheid: de negatieve duim is niét door mij ingedrukt.