waarom bestaat pasen in veel landen uit 2 dagen ? en in sommige landen 1 dag ? (zoals bijv in de vs)

Een amerikaan vroeg aan mij hoe het komt dat wij 2 paasdagen hebben. In Amerika hebben ze maar 1 dag. Net als Kerst.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Pasen
8.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de Zaanstreek kennen ze zelfs een 3e Pinksterdag.

Antwoorden (2)

Dit is gewoon omdat mensen een extra vrije dag hebben. Dit hebben we gewoon zo met z'n allen afgesproken als Nederland zijne.

Pasen valt natuurlijk altijd op een zondag. Om mensen een vrije dag te gunnen hebben ze er 2de paasdag van gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Extra vrije dag
De ‘tweede’ feestdagen (en dus ook tweede kerstdag) hebben naar alle waarschijnlijkheid geen echte christelijke grond. Sommige bronnen vermelden dat tweede paasdag in 1578 door de protestantse overheid werd ingesteld. Tweede kerstdag (door de kerk officieel 'Tweede dag onder het octaaf van Kerstmis' genoemd en waarop overigens het feest van de H. Stefanus wordt gevierd!) schijnt al te zijn ontstaan in de Middeleeuwen. Het dienstpersoneel van welgestelde families moest met kerst gewoon werken. Om hen in de gelegenheid te stellen om ook hun familie te bezoeken kregen ze de dag na kerst vrij; ziedaar de oorsprong van onze tweede kerstdag. Ook kregen ze vaak eten mee voor hun familie en daaruit zou langzamerhand de traditie van het kerstpakket zijn ontstaan. Hetzelfde gold voor de arbeiders: de ‘tweede’ feestdagen waren voor hen de enige vrije dagen die ze hadden, afgezien van de zondagen. Een extra vrije dag stelde hen in staat om de eigenlijke feestdag beter te vieren, zonder dat allerlei privé-beslommeringen de feestvreugde in de weg hoefden te staan. Vooral de katholieke geestelijkheid maakten zich hier sterk voor.