Wie kent de tekst van het kerstliedje,de vossen hebben holen?

Mijn moeder kent alleen het eerste couplet

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Kerst
4.9K
SimonV
6 jaar geleden
Bedoel je deze?
https://m2vdwerf.home.xs4all.nl/teksten/liedboek/Zijn%20kroon%20is%20de%20ster.htm Of deze:
De vossen hebben holen, de vogel heeft een nest. Maar zij leven verscholen, verstoten door de rest. En nergens is voor hen een plaats, want alle tien zijn ze melaats. Maar Jezus komt voorbij: O Heer heb medelij. 2 Als Jezus hen hoort smeken, dan komt Hij dichterbij. Hij heeft hen niet ontweken, maar toont zijn medelij: Ga naar de stad, ga alle tien en laat je aan de priester zien. Geloof wat Ik je zeg dan gaat je ziekte weg. 3 Tien mensen zijn genezen, een keert er zingend weer. Waar zijn de andere negen, vergeten zij de Heer? Wie weg is wordt niet meer gezien, behalve een, een van de tien. Het was een vreemdeling van wie Hij dank ontving. https://oje.home.xs4all.nl/txt/hannalam/ENIGE%20GEZANGEN.htm
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
dit komt uit het liedboek voor de kerken gezang 489
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit is niet het goeie liedje
De vossen hebben holen,
Al tussen twijg en tak
Bouwd het vogeltje zijn nestje,
Maar ook wel onder,t dak
Maar voor de zoon des heren
De schepper van t,heelal
Was er geen betere slaapplaats,
Dan in een beestenstal
sneksniltje
een jaar geleden
Er is nog een ander religieus kinderlied dat met dit tekstcouplet begint, nl. 'het lied van de Mensenzoon', op pagina 186-187 in de liedbundel "De wereld is een toverbal" (ISBN9 304 1072 8)
1.De vossen hebben holen, de vogel vindt een nest:
hij loopt maar rond te dolen, verlaten, weggepest.
2.De bloemen schieten wortel, geen boom is zonder grond:
wat moet er van hem worden, die nooit een woonplaats vond.
3.De mensen hebben huizen, zij vormen een gezin:
hij heeft niets om te schuilen, geen mens haalt hem erin.
4.Wie is hij, deze zwerver, het is de mensenzoon,
hij noemt zich goede herder, hij deelt zich uit als brood.
5.Hij doet wat wij niet deden, hij doet gerechtigheid,
hij gaat de weg der vrede, de zoon van God is hij. hieronder een deel van de melodie te vinden op
http://www.45cat.com/record/bvp750#google_vignette
Antoni
een jaar geleden
@Truischots, misschien kan je het vinden op de website Seniorplaza: https://seniorplaza.nl/liedjes/.

Antwoorden (1)

Dat is geen Kerstliedje maar een gezang uit het Liedboek voor de kerken.

Een mens te zijn op aarde,
is eens voorgoed geboren zijn,
is levenslang geboortepijn.
Een mens te zijn op aarde
is leven van de wind.

De bomen hebben wortels
de bomen mogen stevig staan
maar mensen moeten verder gaan.
De bomen hebben wortels
maar mensen gaan voorbij.

De vossen hebben holen
de mensen weten heg noch steg
zijn altijd naar hun huis op weg.
De vossen hebben holen
maar wie is onze weg?

De mensen hebben zorgen
het brood is duur, het lichaam zwaar
en wij verslijten aan elkaar.
Wie kent de dag van morgen?
De dood komt lang verwacht.

Een mens te zijn op aarde
is pijnlijk begenadigd zijn
en zoeken, nooit verzadigd zijn,
is rusten in de aarde
als alles is volbracht.

Hoe zullen wij volbrengen
wat door de eeuwen duren moet
een mens te zijn die sterven moet?
Wij branden van verlangen
tot alles is voltooid.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bovenstaande tekst werd geschreven door Huub Oosterhuis.

Er blijkt ook een lied in de bundel "Alles wordt nieuw" van Hanna Lam en Wim ter Burg te staan met deze regel:

De vossen hebben holen, de vogel heeft een nest
Maar zij leven verscholen, verstoten door de rest.
En nergens is voor hen een plaats, want alle tien zijn ze melaats.
Maar Jezus komt voorbij: O Heer heb medelij.

Als Jezus hen hoort smeken, dan komt Hij dichterbij.
Hij heeft hen niet ontweken, maar toont zijn medelij:
Ga naar de stad, ga alle tien en laat je aan de priester zien.
Geloof wat Ik je zeg, dan gaat je ziekte weg.

Tien mensen zijn genezen, een keert er zingend weer.
Waar zijn de andere negen, vergeten zij de Heer?
Wie weg is wordt niet meer gezien behalve een, een van de tien.
Het was een vreemdeling van wie Hij dank ontving.
Toegevoegd op 04 april 2018 11:25: tekst