Wat zijn de verschillen tussen kerstmis in Duitsland en in Nederland?

De manier hoe het wordt gevierd

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Kerst
10.8K

Het beste antwoord

Op deze website http://nl.wikipedia.org/wiki/Kerstmis vind je onder andere deze informatie:

"Kerstversieringen

(...)

In Duitsland wordt op veel plekken een kerstpiramide neergezet, in huis in een kleinere variant en op de markt een grotere.",

"De Kerstman en zijn geschenken

(...)

In Oostenrijk en Duitsland komt niet de Kerstman maar het Christkind (Christuskind). Deze brengt op 24 december cadeautjes. Terwijl de oorspronkelijke gedachte was dat het Christuskind geschenken geeft zoals Hij dat ook met zijn leven heeft gedaan, heeft de laatste 50 jaar de figuur van het Christkind een gedaanteverwisseling meegemaakt. In plaats van het onzichtbare Christus-kind is het geworden tot een engelachtige figuur. De laatste jaren heeft Christkind te lijden onder de aanhoudende amerikanisering van de Kerstman. Zodoende is er een vereniging pro Christkind ontstaan die de Kerstman wil bestrijden."

en

"Kerstlekkernijen en -gerechten

(...)

Andere kerstlekkernijen zijn:
- banketstaaf
- chocolademunten
- Dominosteine (Duitsland en Oostenrijk)
- (...)".

Op deze website http://nl.wikipedia.org/wiki/Kerstgebruiken_wereldwijd#Duitsland vind je nog:

"Duitsland

In Midden- en Noord-Duitsland kijkt Vrouw Holle tussen 23 december en 5 januari of mensen dat jaar vlijtig of lui waren. In de overige gebieden kent men Perchta, een vergelijkbare figuur. Perchta rijdt vanaf de winterzonnewende tot 6 januari als aanvoerster van de Wilde Jacht. In verschillende gebieden bestaat nog de "Perchtenlauf".

De Krampus komt in de Alpenregio voor en knecht Ruprecht is de hulp van Sinterklaas in Midden en Noord-Duitsland.

Ook trekken de Sternsinger langs de huizen tijdens de kerstperiode.

Kerstpiramides zijn een traditionele kerstversiering en er worden in veel steden kerstmarkten georganiseerd.".