Waarom hebben ze aan de andere kant van de wereld kerst op dezelfde manier als wij?

Ik heb familie in Australie en zij vieren daar kerst op dezelfde manier als wij hier in Nederland doen. Dus nepsneeuw op het raam, en rendieren op het dak etc. Ik heb er zelfs een ECHTE kerstfilm in de bioscoop gezien. Maar het is daar zomer als het kerst is dus er is geen sneeuw te bekennen. Waarom vieren ze het daar niet anders? En is dat niet heel raar eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Kerst
1.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De manier waarop wij dat vieren is toch al heel raar?
Waar Jezus geboren is, was toch helemaal geen sneeuw eng geen
rendieren en geen kerstboom? Die rendieren hadden wij hier toch ook helemaal niet?
Die komen weer uit Amerika,
Net als de kerstman.
Vind je dat niet raar?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed punt momo!

Antwoorden (3)

Volgens mij is het net andersom; de manier waarop hier 'wereldlijk' Kerstmis wordt gevierd is tegenwoordig deels afgekeken van de Angelsaksische landen.

Daar komt het rendier vandaan (Rudolph heet-ie, geloof ik) en Santa Klaus/Father Christmas. En natuurlijk ook de 'feel good' films die we als 'kerstfilms' herkennen. Denk maar eens aan de verfilming van 'A Christmas Carroll', naar het boek van Charles Dickens. Maar ook aan veel Amerikaanse sentimentele producten, die natuurlijk een groot verspreidingsgebied hebben.

En waarover glijdt de slee van Santa Klaus die door Rudolph wordt voortgetrokken? Over de sneeuw natuurlijk. (Ja, je hebt er wat fantasie voor nodig...)
10 jaar geleden
De bevolking van Australië is voor het grootste deel van voornamelijk Britse afkomst. De Angelsaksische groep vormt ongeveer 70% van de Australische bevolking.
Tussen 1947 en 1961 zijn er ongeveer 120.000 Nederlanders naar Australië geëmigreerd. De grootste Nederlandse kolonies zijn te vinden in Sydney en Melbourne.

De blanke kolonisten namen hun eigen culturele gebruiken mee naar het verre nieuwe land. Ongeveer driekwart van de Australiërs is christen. En christenen vieren eind december het Kerstfeest. Om herinneringen aan hun thuisland te bewaren doen ze dat nog steeds op de manier zoals ze dat oorspronkelijk gewend waren.

Dus als je dat weet is het eigenlijk helemaal niet zo raar. Wij nemen toch ook pindakaas en hagelslag mee als we een paar weken op vakantie gaan naar het zuiden?
10 jaar geleden
De bevolking van deze plaatsen bestaat veelal uit immigranten die de feesten en zeden hebben meegebracht van hun homeland. Vandaar de overeekomst met onze feesten
Robby BB

Toegevoegd na 4 minuten:
Het werkt ook andersom. Er waaien nu ook feesten over van de andere kant van de wereld bv Alloween. Dit komt mede door het internet waardoor de hele wereld met elkaar is verbonden. Zo komt het ook dat we het één en het ander van elkaar overnemen, vooral als het commercieel kan worden gebruikt.