Waarom wordt er op scholen ook Kerst gevierd?

Hebben wij niet een scheiding van staat en kerk in Nederland?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Kerst
4.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee. Wij hebben geen scheiding van kerk en staat in Nederland.
Als dat zo zou zijn, zou je in overheidsgebouwen geen vrouwen met hoofddoek aan het werk zien, evenmin als mensen met een kruis aan een kettingkje,
Ook zou er geen bijzonder onderwijs bestaan in Nederland.
Je bent dus blijkbaar verkeerd geinformeerd.

Het beste antwoord

Nee, want er zijn nog steeds christelijke scholen in nederland dus er is geen scheiding van staat en kerk in Nederland die doordringt tot in de scholen.

Verder is kerstfeest van oorsprong zelfs een heidens feest (vooral de kerstboom is heidens) dus het is eigenlijk heel logisch dat openbare scholen een kerstboom in de klas halen en kerstfrutsels maken en liedjes (niet christelijk) zingen. Het is juist NIET logisch dat kerken kerstbomen in huis halen ;)

Toegevoegd na 1 minuut:
Scheiding van kerk en staat betekent dat de staat en de kerk ieder hun eigen zaken regelen en zich niet met elkaar bemoeien of elkaar de regels voorschrijven. Het gaat bij deze scheiding dus in de eerste plaats om het organisatorisch en bestuurlijk gescheiden houden van deze twee grootheden. De overheidsdienaren bemoeien zich niet met de kerk en de dienaren van de kerk bemoeien zich niet met de staat.

Scheiding van kerk en staat zegt niets over religie in de politiek en ook niet over religie op school!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
had hem inderdaad nog niet gelezen =p

Andere antwoorden (2)

Jouw vraag snap ik eigenlijk niet. Er zijn christelijke scholen, daar wordt het Kerstfeest gevierd omdat dan herdacht wordt dat Jezus werd geboren. En er zijn openbare scholen die vieren kerst omdat het daarna vakantie is. Een feest rond het licht in de donkere dagen. Dat heeft beide niets met de scheiding van staat en kerk te maken.
11 jaar geleden
In het bijzonder onderwijs mogen religieuze overtuigingen worden uitgedragen.

In het openbaar onderwijs hoort er feitelijk geen Christelijk kerstfeest gevierd te worden, evenmin als dat er een offerfeest mag plaatsvinden of wat voor andere religieuze viering dan ook.

Nu is het zo, dat kerst in Nederland (net als in vele andere landen) het grootste feest is van het jaar.
Ook mensen die niet Christelijk of gelovig zijn vieren kerst.
Daarom mag er in het openbaar onderwijs wel een kerstfeest plaatsvinden.

Wat daarbij van belang is, is dat het een feest is zonder religieuze toespelingen, liederen of verhalen.
Natuurlijk kan de oorsprong van het feest wel verteld worden aan de leerlingen, net zo goed als dat kinderen in het openbaar onderwijs leren waar diverse religieuze stromingen uit ontstaan zijn.

Ik werk op een openbare school, en wij vieren kerstfeest met de leerlingen door de school gezellig te versieren met (van oorsprong heidense) kerstbomen, de kerstman en een kerstdiner met de kinderen.
Onze leerlingen zijn 100 % van allochtone afkomst, onze kinderen zijn vrijwel allen Islamitisch.
Toch koken de ouders elk jaar met liefde en enthousiasme het kerstdiner voor de school.
Wij zingen geen religieuze liederen, vertellen geen bijbelse kerstverhalen en gebruiken geen kerststal of engelen om de school te versieren.

Kortom: Natuurlijk vieren openbare scholen ook kerstfeest.
Vanuit de Westerse traditie.
Maar we waken ervoor om daar een religieuze gebeurtenis van te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Interessant skusme (en heb ik je een poosje gemist of niet?) maar wat doen jullie met sinterklaas? Vieren jullie niets van het suikerfeest enzo of gaat dat toch niet omdat ze toch allemaal vrij nemen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sinterklaas wordt vanzelfsprekend gevierd.
Maar....dat heeft toch niks met religieuze feestdagen te maken??
Suikerfeest wordt inderdaad niet gevierd.
Met Pasen een 'lenteontbijt' met de kinderen, ook leuk.
Amadea
11 jaar geleden
Van oorsprong was Sint Nicolaas een bisschop, wat je aan zijn kleding kunt zien. Een man die heilig werd verklaard. Dus van rooms-katholieke signatuur!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja Sinterklaas heeft net zoveel te maken met het geloof als kerst met een kerstboom.