Waarom vier je Kerst, als je niet in God of Jezus geloofd?

Bijna iedereen viert het Kerstfeest, maar waarom doe je er aan mee als je er niet geloofd?
Deze vraag blijft zo door mijn hoofd spelen.
Ik wil het eigenlijk alleen maar weten, omdat ik hier veel lees dat sommige aangeven dat er niks bestaat, maar wel kerst vieren; de geboorte van Jezus.

Ik wil er absoluut geen discussievraag van maken, maar proberen te begrijpen waaròm je het kerstfeest dan viert.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Kerst
12.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vooropstellen dat de geboorte van Jezus en kerst niets met elkaar te maken hebben, wordt de vraag ineens heel anders. En anderzijds geheel duidelijk....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag hoor Loes, jammer dat het een discussievraag aan het worden is.
En al die minnen die weer lukraak uitgedeeld worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja inderdaad jammer, terwijl ik er geen discussievraag van wilde maken.
Maar puur voor mezelf wil weten hoe iedereen er over dacht.
amc
14 jaar geleden
Hier wordt toch ook geen discussie gevoerd? Ieder vertelt over zijn invulling en niemand discussieert daar toch over?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*in geloofT
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blijf jij nou maar lekker in je "in vino veritas" !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah. vino...
ik denk dat ik er een wijntje bij pak

Het beste antwoord

Kerst is meer dan het feest van de geboortedag van Jezus geworden. Kerst is tevens het feest van de vrede en liefde. Het is een tijd om stil te staan bij dergelijke dingen. Ik als niet gelovige vier het ook altijd. Vele niet gelovige vieren het. Principes waar kerst voor staan zijn niet alleen voorbehouden voor Christelijke cultuur. Het komt er misschien wel uit voort. Maar het is het stigma van puur religieuze feestdag overstegen. Het is een tijd in de winter dat we allen om elkaar geven en in vrede verder leven. Dit kan je ook om het haardvuur bij de kerstboom. Zonder in Jezus te geloven. Kortom atheïsten vieren het lichtjes feest, het feest van vrede en liefde. Ik als niet gelovige vindt het daarom ook het mooiste feest dat er is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het Kerstfeest is een langer bestaande feestdag van onze voorvaders, die is ingepikt door de kerk. Zeer succesvolle copycat actie van de kerk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel een hele mooie gedachte; het feest voor vrede en liefde :) +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De datum is 300 na christus gekozen en viel "toevallig" samen met vele andere feesten uit andere geloven. Zo werd het Christendom voor "heidenen" toegankelijker. Vreemd toch dat Jezus het ene jaar veel ouder gestorven is dan het ander jaar? (Hint: Pasen bijvoorbeeld)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@lotus: Als je iets corigeerd dan moet je het wel goed corigeren!
misslobe
14 jaar geleden
Ik vind het een mooi antwoord Anne, ook al ben ik wel gelovig en het voor mij weldegelijk de betekenis heeft van de geboorte van Jezus.
Maar je antwoord klinkt eerlijk en oprecht, zonder een veroordeling naar gelovigen en dat waardeer ik juist!
Wat mij betreft is dit het beste antwoord ;-)
In ieder geval een plusje!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vooral de eerste zinnen raakte mij, dat is het waar het om gaat: het feest van vrede en liefde :)

Andere antwoorden (42)

Ik ben van mening dat ze kerst 2009 jaar terug al hadden moeten verbieden. Om de heel simpele reden dat ik niet zou weten, waarom ik 2 dagen per jaar wel aardig zou doen tegen een familielid die ik de rest van het jaar wel kan schieten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bespeur een klein beetje ergernis in je antwoorden. Nog steeds boos over het "allochtone tuig"? +je om je te kalmeren en je antwoord!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Voor een glimlach ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat allochtone tuig heeft werkelijk helemaal niets te maken met dit antwoord. En daarbij zou ik niet weten, waarom ik de geboorte van een in een mandje met pek en veren in het water gedumpte schreeuw koter zou herdenken, waarvan de kerk zegt dat ze er verschrikkelijk naast zitten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat mandje was toch echt Mozes hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Whatever... Die van de Romeinen en Heidenen gestolen feestdag moeten ze gewoon opdoeken. Ik plaats van er allerlei verzonnen tierelatijntjes aan te hangen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@sgrijvvaud: Als je nu al die van mij verwijderde vragen en antwoorden had gelezen wist je dat ik gewoon altijd eerlijk ben. Maar je mag schijnbaar ook op GV niet de waarheid zeggen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ de datum is om andere redenen gekozen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@lotus: Waar heb je het over?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Hans: Ik vier kerst al 37 jaar niet omdat het werkelijk nergens op gebaseerd is. Behalve dan op een hand vol fantasierijke verhaaltjes van onbetrouwbare bronnen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stel je toch niet zo aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*een familielid DAT
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@invino, misschien ben jij dat wel!!
In dat geval vieren ze het om een gezellige tijd met familie en/of vrienden te hebben. Voor de cadeautjes, net als met Sinterklaas. Kerst is natuurlijk een diepgeworteld feest en een ieder geeft daar zijn/haar eigen invulling aan, al dan niet met Christelijke grondslag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ voor je bijdrage
Ik denk dat de meeste mensen geen Kerstmis als christelijke feestdag vier, maar de gelegenheid aangrijpen om een feestje te bouwen. Ieder aanleiding is dan goed. Deze neiging wordt door de commercie met toewijding aangemoedigd.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het zal je duidelijk zijn, dat ik geen kerstfeest vier. Zelfs geen kaarsen, alleen kijk ik naar de film Christmascarol om mij bewust te houden van de maatschappij om mij heen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kerstfeest in van oorsprong geen religieus feest,maar een zo als men dat noemt "heidens"feest. Hiermee werd de zonnewende gevierd,het feit dat de dagen weer langer werden en de lente in aantocht was.Dat vieren dus de ongelovigen en zeg nou zelf 2 extra dagen vrij is toch ook mooi meegenomen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1... Juist omdat je goed begint, maar er een verkeerde definitie aan hangt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn gevan (van oorsprong katholiek, in ruste !) is de Kerst de geboorte van Jezus. +1 voor het meedenken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat bedoel ik nu precies,een andere mening,of geen gevoel voor humor? Een minnetje! Maar toch sportief,omdat je hem (m.i. foutief) beargumenteert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
starbless is een beetje boos op alles, en mint stiekum goeie antwoorden! kijk maar naar het jouwe en van hansv hieronder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Maartah: Pas even op met je beschuldigingen. En als ik al min dan zet ik er ook bij waarom...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dat nog steeds om die gebroken tandprothese?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dit gaat om wat het moderatie-team net verwijderd heeft, zoals de afgelopen dagen herhaaldelijk vragenh, antwoorden en reacties van mij worden verwijderd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En waarzal dat nu aan liggen? Volgens mil leef je momenteel in onvrede met de rest van de wereld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je geeft toe dat het gaat om het moderator team, dan heb ik toch gelijk? Stel je niet zo aan, doe niet zo interessant, ga naar buiten en vergeet deze site voor een week en begin er dan weer lekker fris aan. Mocht je kerstvakantie hebben kan je lekker een week of twee antwoorden geven die wel ergens op slaan en niet beledigend zijn en dus niet verwijderd worden. Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mag ik het daar helemaal mee eens zijn?
Kerst heeft ondertussen niets meer te maken met de geboorte van Jezus vieren. Het is een zuip en vreetfeest, waarbij je opeens verplicht vrede op aarde moet spelen.

Ik geloof heel erg in God en Jezus, maar ik vier geen kerstfeest. Omdat ook nergens in de bijbel staat dat je dat moet vieren, en wie zegt dat Jezus op 25 december is geboren?
Ik vier het hele jaar door vrede op aarde, en eet en drink regelmatig gezellig met vrienden en familie ipv die verplichte poespas elk jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor een jaar lang feest :)
Ha, die Loes;

Het midwinterfeest is al veel ouder dan de christelijke viering van het kerstfeest. Die twee zijn op handige wijze in elkaar verweven om de boodschap van de geboorte van Christus er ook bij heidense volken in te prenten zonder ze van hun eigen tradities te beroven. Het belangrijkste symbool ervan is wel de kerstboom, die met het christelijke feest eigenlijk niets van doen heeft. Het is nog niet zo gek lang geleden dat bij mijn moeder thuis (van RK-snit) het verzoek om een kerstboom door mijn opa als heidense ketterij werd afgedaan. Maar los van de viering van de geboorte van Jezus kun je het ook zien als een feest van bezinning, samenzijn, verzoening en warmte & welvaart delen. Dat is dan ook zo ongeveer mijn interpreatatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat men (kerst)vakantie heeft, en er tijdens de kerst toch bij niets te beleven is (winkels meestal gesloten)
En het tijdens die saaie koude dagen wel gezellig is om vrolijke lichtjes in je huis te hebben,
En aangezien alles dicht is lekker uitgebreid te ontbijten, want je heb toch geen haast.
En op bezoek te gaan bij mensen die ook niets te doen hebben.
Dus zodoende er een visitedag van te maken, dat je de meeste mensen weer eens zie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Analoog waarom mensen in de kerk willen gedoopt worden ,trouwen en een begrafenis willen , denk ik dat velen kerst vieren uit traditie, uit gedragssimulatie en niet uit overtuiging dat Christus geboren werd. Zelfs de datum is niet korrekt want Christus is geboren in de lente. Maar ik ga , als gelovige ook geen kerst vieren in de lente.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het grappig is dat kerst niets met god te maken heeft. Men heeft deze dag gewijd aan de geboorte van Jezus om heidenen het makkelijker te maken in de Christelijke God te doen geloven.

Waarom is o.a de sterfdag van Jezus afhankelijk van de maanstand en dus ieder jaar een ander moment, en de geboorte altijd op de zelfde dag.

Het ene jaar is hij dus ouder gestorven dan het andere jaar.

Daarnaast viert men niet de geboorte van Jezus, men viert over het algemeen het familiefeest kerst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vier geen kerst... Of ik nu geloof in God of niet, ik deed het toch al niet...

Maar ik kan er niet omheen, die 25 en 26 december, dan zit je toch mooi met de gebakken peren... Wil je een frietje of kroket halen, dan gaat dat niet... Een bioscoopje pikken ook al niet... Discootje evenmin... Dus je zit wel een dag of meer aan vele beperkingen gebonden... Dus je ontkomt er niet aan...

En oh ja... de geboorte van Christus, daar wordt niet de mens mee bedoeld, maar op 25 december werd de CHRISTUS geboren, daarvoor was hij een normale man en op die 25 december realiseerde hij CHRISTUS... dat is de ware betekenis van die dag... Toen kreeg hij de wijsheid en de waarheid en de autoriteit van waaruit hij sprak... En wat hij zei had zoveel impact dat men het ging opschrijven en al die versies van wat er zich afspeelde hebben ze veel later gebundeld in dat boek, de bijbel...

En ik zeg je dat als jou zoiets overkomt dat je plots de waarheid kunt zien, dan zeg ik je dat het een ware feestdag is, niet alleen voor jezelf, maar de halve wereld doet het nu nog steeds... vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al die 'versjes' die in de bijbel staan zijn wel in de loop der jaren behoorlijk aangedikt, dus een hoop klopt er niet meer...HIJ was net zo menselijk als ieder ander. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel erg aangedikt... Hij hing maar een paar uur aan dat kruis, daar sterf je helemaal niet aan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij dus ook niet ..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hij dus ook niet, hij hield zich drie dagen schuil en toen was hij het welletjes... Toen vertrok hij weg van die moordlustige gekken daaro in Israël... En toen ging hij terug naar daar waar hij zijn opleiding genoot in Kashmir India... En leefde daar tot ver in de negentig jaren in het plaatsje Pahelgam...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar haal jij al die wijheid vandaan ^^
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zo mijn bronnen... :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
marieAnne, vertel ...?
We hebben nu eenmaal traditionele feestdagen en iedereen, waar ook ter wereld wordt met de kersttijd geconfronteerd. De kerstverlichting overal, de media, de muziek in de winkels enz.enz. Ik vind het een heerlijke tijd,
Je wordt eigenlijk gedwongen tot bezinning en je bent echt weer eens in een feestelijke stemming als je alles voorbereidt.Traditioneel komen mijn ouders en schoonmoeder op een van de dagen, de dag bij ons doorbrengen. Mijn ouders zijn al in de tachtig, mijn moeder dementerend en mijn schoonmoeder is met MS.aan de rolstoel gekluisterd. Met verjaardagen of op mooie zomerdagen komen ze natuurlijk ook wel, lekker eten in de tuin, want die hebben ze zelf niet, maar met Kerst is het toch speciaal. Ze zien er ook echt naar uit,want ze voelen zich feestelijk.Een nieuwe japon, haren gekapt en complimentjes over en weer. Het is eigenlijk triest dat oudere mensen ergens aftakelen, want zo is het wel,helaas. Maar met Kerst bloeien ze weer op. Ik denk dat het ook de sfeer is. Zelfs mijn zoon van 14 vindt het gezellig, vooral als we bordspellen spelen zoals tri-omino of scrabble. Hij speelt dan altijd met mijn moeder want dan kan oma ook eens winnen en ze hebben reuze schik.
Mijn ouders zijn echt katholiek en mijn vader zal geen zondag overslaan in de kerk. Hij heeft vooral veel steun in zijn geloof op dit moment en daar ben ik blij om. Ook al ben je zelf sceptisch, voor veel mensen heeft Kerst wel degelijk betekenis in religieuze zin, ook al worden het er steeds minder. Kerst zal altijd blijven bestaan.

Toegevoegd na 4 minuten:
Trouwens, vele mensen vieren ook carnaval. dit is ook van oorsprong een katholiek feest en daar hebben maar weinig mensen een "religieus"gevoel bij.
14 jaar geleden
Bij ons IS het kerst en VIEREN we feest. Dat verschil is denk ik belangrijk. Wij vieren geen kerstfeest. Kerst is een gegeven waar je in Nederland niet aan ontkomt. Alles is dicht, familie verwacht dat je langskomt... etcetera.

Wij denken dus wel: wie zijn wij om een feest af te slaan! Wij doen lekker mee met de sfeer, met lekker eten, en met lief zijn voor elkaar.

Dat wij niet om Jesus of God geven, dat vinden we niet zo erg. We houden van de lichtjes, de vakantie, de sfeer en gezelligheid!
:-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plusje voor je eerste zinnetje en het leuke platje, ben ik dol op :) +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hm, dan moet ik je eigenlijk even onze kerstkaart sturen binnenkort,... daar zitten er meer in van dit soort, en ook een leuke die ik hier niet mag zetten ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@marieAnne, Ik lig hier dubbel, je bent de eerste die het opvalt, hihih
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahahahahahaha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We dachten loes,dat je bedoelde dat je "platjes"had en wilden daar niet verder op ingaan! Maar toen kwam Marie Anne die schaamteloze meid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar wel op een leuke manier eerlijk
Tja , zo zie je maar weer eens, dat de vrouwen het voortouw moeten nemen ;)
Ik vier in strikte zin geen kerstfeest. Wel geef ik een feestelijke invulling aan de kerstdagen. Elke gelegenheid om extra tijd en aandacht aan elkaar te geven is mooi meegenomen, toch?

We praten er wel over. Over kerst. Over het midwinterfeest. De zonnewende. Jarenlang aten wij traditioneel stamppot boerenkool op eerste kerstdag, als protest tegen de decadentie. Dit jaar breng ik eerste kerstdag met mijn schoonouders door, die voor het eerst in twintig jaar weer met de kerst in Nederland zijn.

Maar we zijn niet overdreven extra aardig voor elkaar. Nergens voor nodig.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toem ik je stukje las; mijn schoonouders komen over, voor het eerst in twintig jaar...dacht ik ; oh wat leuk..en na de laatste zin moest ik een beetje lachen: nergens voor nodig hihi :) +1
Gezellig eten en drinken met familie of vrienden.
Voor veel mensen is dat kerst.
Verder zegt het ze niet veel.
Behalve dan een paar extra dagen vrij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies, een paar extra vrije dagen. +1
De kerkelijke feestdagen waren zeker in het begin van de vorige eeuw, en daarvoor, algemene feestdagen.
De werkgevers konden dus niet alleen hun katholieke werknemers vrij geven en zo is waarschijnlijk deze traditie ontstaan.
Ik denk niet dat je als niet-gelovige Kerst viert maar wel de sfeer van licht in je huis wil hebben die een kerstboom ect. nou eenmaal met zich mee brengt.
In Duitsland zijn er nog meerdere Katholieke feestdagen die heden ten dage nog gevierd worden en in Nederland al lang zijn afgeschaft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat idee heb ik ook wel , de sfeer van de boom:) +
Kerst is traditie. En de 1 zal dit beleven vanuit zijn geloof en de ander viert dit op zijn manier. De meeste mensen zijn vrij.

Als je er niet aan mee wilt doen, ben je beperkt om ergens om spontaan bij iemand visite te gaan, zonder reservering ergens te gaan eten, of gewoon je doordeweekse boodschappen te kopen.

De overeenkomsten die een gelovige of niet gelovige hebben is de sfeer, het samen zijn, het eten en vrij zijn, en de versiering in- en om het huis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar draait inderdaad alles om, het eten en drinken.. +
Tegenwoordig vieren mensen kerst omdat ze er twee vrije dagen voor krijgen, zodat ze zich ongegeneerd vol kunnen proppen met vreten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voedsel, uiterlijk vertoon, het hele huis versieren > kerst draait niet meer om geloof. Het is een commercieel en populair feest omdat Amerika een toonaangevende trendsetter is en omdat mensen nu eenmaal graag feest vieren tijdens donkere winters.
Je bent raar als je het niet viert; ken je dat lied van bekende popartiesten waarin ze zingen dat er nooit sneeuw zal vallen in Afrika ('do they know its Christmas time at all')? Mensen zijn zelfs nog verbaasd ze het daar, uitgerekend een overwegend Islamitisch/natuurgodsdienstig land, niet vieren!

Toegevoegd na 4 minuten:
Pardon, mijn eerste zin is erg bot: dit geldt natuurlijk alleen voor niet-gelovigen in het christendom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2 vrije dagen..... Jammer dat alles dicht is....
Maar anders was het nog wel wat geweest.
Kerst is gewoon gezellig met de boom en de kaarsjes, ff lekker de winter vergeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kerstfeest is niet een christelijk feest, het is een heidens feest dat al bestond voor de jaartelling. De romeinen hebben er een christelijk feest van gemaakt toen het romeinse rijk onder keizer constantijn een christelijk rijk werd. Het werd indertijd door de heidenen op het moment gevierd dat de dagen weer langer werden, op de korste dag van het jaar ± 21 december: het feest van het licht, en daar komt de kerstboom vandaan. Om de heidenen niet tegen het harnas te jagen hebben de Christenen dit feest behouden, maar er een andere betekenis aan proberen te hangen.

Wat mij betreft is het inderdaad een feestje waard dat de zomer er weer aan gaat komen en de dagen weer langer worden. Het gedoe rond Jezus kan me gestolen worden. Stellen dat 'kerstmis' gelijk staat aan 'een dag vrede' is ronduit hypocriet als je dit uit de monden hoort van aanhangers van het christendom. Immers, het christendom heeft van alle religies op deze planeet veruit de meeste oorlogen en ellende veroorzaakt, op de voet gevolgd door de islam en het judaisme.

Vier het kerstfeest dus vooral vanuit de oorspronkelijke traditie: fijn dat de dagen weer langer worden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gezelligheid in het bijzijn van dierbaren. en uiteraard weer een excuus om weer lekker veel te eten en lam te worden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is gewoon gezellig. Allemaal warm, knus, veilig, samen...
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel een mooie gedachte +1
ooit gehoord van de kerstman?

Toegevoegd na 16 uur:
Tuurlijk, geef me maar een minetje. anders had ik jou allang een minnetje gegeven?!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ooit gehoord dat je een vraag niet met een wedervraag beantwoord?
Ik geef niet snel een minnetje, maar nu wel :(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat mag je best doen, als ik geen antwoord geef op jouw vraag.
Ik vind dit geen plusje waard op mijn vraag.
Omdat het ook wordt opgelegd vind ik, kijk maar in alle winkels pfff ,soms word ik er niet goed van. kijk maar naar supermarktkarren van klanten met van die bulten erop...
Blader eens in een tijdschrift "een romatische kerst voor jou".Kijk eens in kleding winkels met glitter jurken de kerst door.Nou mijn mening is dat heeft niets te maken met de geboorte van Jezus.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik wil er nog aan toevoegen , dat we het buiten de kerst ook gezellig hebben met elkaar gelukkig. En ik heb altijd gezegd dat het daar geen kerst voor hoeft te zijn om gezellig met je familie te dineren of samen te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi, dat laatste stukje, moeten we eigenlijk veel vaker doen :) +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
;-) zeker weten
Ik vier geen feest omdat het kerst is. Ik vier feest omdat ik feest vieren leuk vind. Veel ingewikkelder dan dat is het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sja, zo kan het natuurlijk ook ;) +1
Ik vier kerst omdat ik van lekker eten hou en van gezelligheid.
Kerst heeft niets te maken met het geloof, maar met gezellig samenzijn.
Kerstmis is van oorsprong een heidens feest en de christenen hebben de geboorte van Jezus er zelf bij verzonnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Men heeft van Kerst nu meer gemaakt dan alleen het kerstverhaal vieren. De Kerstman is erbij gekomen en doordat je het supergezellig kan maken met cadeautjes van de Kerstman gaan mensen Kerst nu niet laten vallen, omdat ze niet geloven. Men wil het nu graag vieren. Feest is altijd leuk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is natuurlijk wel waar, maar waarom dan alleen met Kerst een kadootje en feestje maken, kan het hele jaar.
Dan heb je het , het hele jaar gezellig :) +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar als je elke dag cadeautjes geeft is er niks speciaals meer aan en is er dus geen verheugen op iets en is er ook niks spannends meer aan. Dankje wel voor je beoordeling :P
met kerst krijg iedereen gewoon vrij of je het vieren wil of niet.
kerst is een betekenis van vrede op aarde maar ik nodig ook niet iemand uit die ik niet mag.
dat bederft gewoon de zweer kerst hoort iets gezeligs te zijn of je nou gelooft of niet het is voor iedereen.
sinterklaas viert toch ook iedereen zech je tegen je kind toch ook niet mama krijgt geen kadotje want mama is groot (of papa).

groetjes love
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jammer, je geeft aan dat het dan vrede op aarde is, maar je wilt niet iemand uitnodigen die je niet mag.
Juist dan zou je dat wel moeten doen. Toch een +1 voor je reactie
Wij vieren Kerst als moment van het jaar om met zijn allen samen te zijn en blij te zijn dat de meesten van onze familie er nog zijn en te praten en herinneringen op te halen aan degenen die zijn overleden.
Gewoon twee dagen waarop niets moet/ geen verplichtingen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vreemd eigenlijk, dat je dit met Kerst doet en niet de andere dagen van het jaar, ik lees het hier meer hoor, valt me gewoon op :) +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
op zulke dagen ben je toch blijer en of verdrietiger dan andere gemiddelde dagen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt, daar heb je helemaal gelijk in, het heeft 'iets'.
Kerstfeest betekent veel vrije dagen en gezelligheid, gewoon zonder kerk of geloof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor jou heeft Kerst een belangrijke religieuze betekenis. Ook zonder deze diepgang kun je gesteld zijn op een feest met warmte, familie, lichtjes, zang, lekker eten, een kerstboom en mooie verhalen. Ik ga zelfs wel eens naar een dienst voor de sfeer en de zang. De meeste mensen die het sinterklaasfeest vieren geloven ook niet dat een bisschop over de daken rijdt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grappig dat je begint met wat kerst voor MIJ betekend....
Tuurlijk geloof ik in Sinterklaas, wie gooit anders die pakjes door de schoorsten? ;) +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk. Ik gokte maar wat.
Mijn ouders hebben mij als katholiek opgevoed. Ik ben gedoopt, heb mijn communie gedaan en we gingen met kerst naar de kerk (volgens mij alleen voor de "gezelligheid") en daar is het bij gebleven. Geen vasten enz. Ik geloof niet in god of jezus. Ik vier geen kerst omdat ik niet geloof maar omdat ik zo ben van.. doe maar normaal dan... Al die stress en dat gedoe is niks voor mij. Er komt hier dan ook geen boom en de ontvangen kerstkaartjes gaan de prullebak in zodra ze gelezen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel eerlijk, dat kan ik wel waarderen +1
ik vier kerst voor de gezelligheid,de sfeer is geweldig,mijn kinderen en aanhang en kleinkinderen komen,we gaan gezellig uit eten en maken er een paar gezellige dagen van,daarom vier ik kerst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jammer, dit kun je de rest van het jaar ook doen, gezellig maken ;) +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja loes dat ben ik helemaal met je eens maar kerst is voor mij toch net even iets anders de sfeer erom heen is toch heel anders dan de rest van het jaar"gezellig",maar ja,dat is mijn mening
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt, de sfeer, die doet heel veel :)
Ik denk dat er ook sprake is van sociale druk om het te vieren.
wat mij betreft hoeft het niet zo nodig,heb het idee dat het tegenwoordig veelal een middenstandsfeest is,zoals de meeste feesten tegenwoordig..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En waarom vier jij Kerst ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sociale druk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij bent zelf de enige die daar verandering in kan brengen ;)
Ik ben zelf christenen en vier wel kerst maar Jezus is op GEEN van beide dagen geboren,dat was nl (na Bijbel uitpluizen ) in Juni,maar waarom kerst op 25 en 26 dezember valt? geen idee.
Vul de kerst in zoals jij dat wild,je hoeft niet tegeloven om kerst te vieren ga dan lekker uit eten ofzo
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het gezellig is en je hebt dan vakantie :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn gezellige familiedagen voor mij. De setting en bereidheid is er om weer eens gezellig met de familie onder elkaar te kletsen, bij te praten, discussieren en te lachen, huilen of andere ervaringen te delen.

Door de mindset staan mensen daarvoor open tijdens kerst, voor mij heeft het al erg lang niks meer te maken met de bijbel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen enkel (nog levend) lid van onze familie is Christelijk of wat dan ook, maar we vinden Kerst gewoon gezellig!
We doen niets met de bijbel, of hebben verder niets van doen met Jezus, maar een kerstboom, gezellig eten en kadootjes vinden we wel wat.
Overigens, niets wat wij doen heeft ook maar IETS met 'het kerstverhaal' te maken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vandaar ook mijn vraag, ik was er wel nieuwsgierig naar, hoe iedereen er over dacht.
Bedankt voor de reactie :) +1
Kerst is ons opgedrongen door diegene die het uitgevonden hebben en ingevoerd hebben.Ik vier het dan ook niet.Ik eet gewoon wat ik lekker vind maar dat doe ik ook op een doodgewone doordeweekse dag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat mensen kerst vieren voor de gezellgheid. Maar ik denk ook dat we kerst vieren omdat ze in Duitsland kerst heel uitgebreid vieren dat het naar hier een beetje is overgewaait. (alleen in de meeste gevallen vieren ze het zonder cadeau's)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zelf geloof niet in god of in jezus, maar ik vier kerst omdat het een goed excuus is om met de hele familie gezellig bij elkaar te komen en een leuke tijd te hebben.

ps. leuke vraag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerlijk antwoord.
Mooie gelegenheid om dit vaker per jaar af te spreken ;) +1
Voor de gezelligheid, lekker eten en cadeau's. Het is gewoon een excuus om feest te vieren. Als er geen feestdagen zouden zijn zou het jaar een stuk saaier zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar je kunt van elke dag toch een feestje maken, ooit eens geprobeerd :) +1