Waarom sturen we kerstkaarten?Waar komt deze gewoonte vandaan en waarom wordt er zo vreemd tegen aan gekeken als je er niet aan mee doet?

Zelf stuur ik al een aantal jaren geen kerstkaarten meer.
De wensen voor veel geluk in het nieuwe jaar breng ik liever persoonlijk aan de mensen waarmee ik regelmatig contact heb.
Mensen die ik om wat voor reden dan ook niet spreek rond deze tijd bel ik even op.
Verder vind ik het niet nodig om mensen die ik het hele jaar door weinig of niet zie, met de feestdagen ineens een kaart te gaan sturen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Kerst
3.8K

Het beste antwoord

Kerstwensen komen uit de Middeleeuwen, op het Europese vasteland werden er al houtsnijwerken met religieuze kerstuitbeeldingen aangeboden aan geliefden of kasteelheren. Het versturen van kerst- en nieuwjaars wensen komt eigenlijk uit de 19e eeuw. In 1843 maakte de Engelse tekenaar John Collcott Horsley de eerste kerstkaart met daarop de tekst:
A Merry Christmas and a Happy New Year to You.
Waarom mensen er zo vreemd tegenover staan als je geen kerstkaarten verstuurd, is volgens mij gewoon omdat ze dit gewend zijn om met Kerst een kaartje te versturen. Ik hoor steeds meer mensen om me heen dat ze het onzin vinden en dit jaar echt geen kaarten meer gaan versturen. Het geld dat je hieraan uitgeeft kun je beter aan en goed doel geven.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Het is traditie en duurt nog even voordat het geschiedenis wordt...

Voreger moest je op vakantie schrijven waar je geweest was, nu hebben we mobiele telefoons... Sommige mensen kunnen het allemaal niet bijhouden, zo snel gaan de veranderingen en schrijven nog kaartjes...

Zo lopen er nog nonnen rond met korte rokken... Die waren eerst lang en toen werd kort de mode... Toen lipen ze met lange rokken terwijl de mode kort was... En nu is de mode weer lang en lopen de nonnen in de kortste rokken op straat, vreemd toch...

Ga met je tijd mee, en stuur GEEN kaartjes meer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jij dat niet wilt doen dan moet je dat helemaal zelf weten. Ik denk dat mensen er vreemd tegenaan kijken omdat het nu eenmaal meer standaard is om het wel te doen dan om het niet te doen.

Waar het vandaan komt kan je hier lezen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kerstkaart

Zelf vind ik kerstkaarten altijd leuk om te sturen en te krijgen. Ze hangen bij mij dan ook altijd geruime tijd en het doet mij altijd goed te weten dat er zoveel mensen zijn die aan mij denken en die mij zoveel goeds toewensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga er vanuit dat die mensen even goed wel aan me denken en mij het beste wensen, daar hoef ik geen kaartje voor, maar goed dat is een verschil van mening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En net zo goed als dat jij het niet wilt mag ik het wel leuk vinden...
De enen sturen kerstkaarten uit traditie en gewoonte , de anderen omdat ze oprecht iemand een goed jaar toewensen.Waar het vandaan komt vind ik nergens, maar hoogst waarschijnlijk uit victoriaans burgerlijk tijdperk. Ik zie de aardappelstelers van Vincent Van Gogh toch geen kaartjes sturen naar Balkenende voor het sociaal beleid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kaartjes schrijven tja erg vervelend allemaal,adressen,je namen er in zetten,je bent er wel even zoet mee.
Maar het is ook leuk om ze te krijgen,wij hangen een koort op van de ene kant naar de andere kant van de kamer en dan hangen we elk jaar weer alle kaarten over en aan het koort.Staat gezellig zo`n kaarten slinger.
Mijn man werkt bij TNT en ik had hem net aan de lijn en het is nu al gaotisch met de kaarten,dus de mensen zijn er vroeg bij dit jaar!!!!Toch is het prettig als je de mensen fijne feestdagen en een gelukkig en gezond uiteinde wenst.Traditie of niet altijd leuk om dat ook terug gewenst te krijgen.Soms is het ook een beetje raar als je van iemand het hele jaar niks hoort en dan wel met kerst een kaartje krijgt maar zo gaat dat nu een maal en juist op zulke momenten word er dus toch even aan je gedacht!!!!!!!
En ja natuurlijk kan dat ook mondeling,persoonlijk of aan de telefoon maar dan heb je niet zo`n leuke kaarten slinger door je huis:>)
En als je dan toch eenmaal al aan het schrijven bent dan kunnen die paar vage kennisen er ook nog wel bij toch???

suc 6 en bij deze alvast hele fijne kerstdagen en een gelukkig en gezond 2010
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja-de kerstkaarten..ik heb ook besloten om het niet meer te doen.
Vorig jaar had ik dit al op de kaarten geschreven dus de mensen weten het.
Waarom er vreemd tegenaan gekeken wordt?
Geen idee-we hoeven toch niet met de "kudde" mee te lopen?
In mijn familie en kennissenkring worden de kerstkaarten steeds minder,ik wens iedereen iedere dag alle goeds toe-daar hoeft het geen kerst voor te zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
juist muts +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal mee eens +1
Wij doen het zelf om meerdere reden:

- we laten mensen zien dat we de moeite nemen
- we kunnen even creatief bezig
- gezellig voor ons zelf thuis
- het is leuk om een kaartje te ontvangen (voor de mensen naar wie we ze sturen)

Zelf de kaartjes maken is gezellig voor ons, leuk voor een ander om te krijgen en laat zien dat we de tijd hebben genomen om er wat leuks van te maken voor die persoon. Met een leuke tekst.

Tuurlijk, kun je dit het hele jaar doen. Maar rond deze tijd vinden wij de sfeer leuk. Lampjes, kerstboom, muziek, gezelligheid in huis.. en dan lekker creatief bezig.
Daarnaast bellen en spreken we de mensen natuurlijk ook gewoon even met kerst en oud en nieuw :)

En ik begrijp je goed hoor, ik denk dat iedereen daar zo z'n eigen mening over heeft, ik kan mij ook goed voorstellen dat je die kaarten etc onzin vindt en ergens is dat ook gewoon commercieel gedoe van hallmark e.d.
Maarja, wij maken de kaarten zelf, dus wat dat betreft verdienen ze alleen aan onze postzegels. (En die koop je het hele jaar door toch wel)

...fijne kerstdagen alvast! ;)

Toegevoegd na 58 seconden:
ps. waarom er vreemd tegenaan gekeken wordt? : Omdat het 'sociaal gewenst' is misschien. Maar daar ben ik het niet mee eens hoor! Je kunt het net zo goed een keer leuk tussendoor doen in het jaar ipv van met kerst. Ik vind niet dat mensen jou daar raar op zouden moeten aankijken! :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom versturen we kerstkaarten?
Omdat Sir Henry Cole er elk jaar met Kerstmis zo tegenop zag al zijn familieleden, vrienden en kennissen handgeschreven brieven te sturen.
Omstreeks 1840 vroeg Cole een lid van de Royal Academy, John Horsley, een kerstkaart voor hem te ontwerpen. Horsley leverde die kerstkaart af in november 1843 en Cole liet met behulp van lithografie duizend kerstkaarten drukken op stevig karton en daarna met de hand inkleuren. De kerstkaarten kostten 1 shilling per stuk, maar de wereld was nog niet klaar voor dergelijke kerstgroeten. Sommige zeer gelovige lieden vonden het van slechte smaak getuigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is al een zeker honderd jarige traditie.
In de jaren 50 werden er ook met Oud en Nieuw en met Pasen kaarten gestuurd.
Toen is dat verwaterd en nu alleen de Kerst nog.
Persoonlijk vind ik het leuk maar selecteer wel voortdurend.
Ik vind jouw manier echter veel sympathieker dan een kaartje sturen, dus laat ze niet zeuren je zult maar iemand in de kennissen kring hebben die zo attent is.
Mijn compliment hoor.!!!!!!!!!!!!