waarom hebben we 2 kerstdagen, 2 pinksterdagen en 2 paasdagen? Vast niet voor de samengestelde gezinnen en schoonfamilie... want het bestaat al lang!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Kerst
1.8K

Antwoorden (2)

Vroeger had men geen vrije dagen. Alleen de Christelijke dagen had men vrij af. Om toch extra vrije tijd te geven zijn er de tweede feestdagen ontstaan

Toegevoegd na 1 minuut:
(en ze hebben er al 2 afgepakt, zie:
http://www.nu.nl/column-woensdag/1889977/vier-dagen-kerstmis.html
)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien heeft het met het 'kerkvolk' en de onkerkelijken van vroeger te maken. Kerkse mensen hadden recht op vrije christelijke feestdagen, terwijl onkerkelijken dat niet hadden (in die tijd werkten mensen nog zeven dagen per week en bestond er geen vakantie). De kerkse mensen werden dus bevoordeeld en om dit gelijk te trekken kregen ook de onkerkelijken op de 'tweede' feestdag een vrije dag. Misschien vertel ik het niet helemaal correct, maar volgens mij heeft het hier wel mee te maken.