Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe zag een kerstboom er uit ten tijde van "A Christmas Carol" van Charles Dickens?

Wij gaan binnenkort een musical-versie in de schouwburg ten gehore brengen van het beroemde verhaal van Charles Dickens (A Christmas Carol). Nu zijn we bezig met rekwisieten, en vroeg ik me af: hadden ze in die tijd wel dingen als kerstballen enzo? Hoe zag toentertijd een kerstboom er uit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Kerst
1.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Misschien heb je hier iets aan?

In 1848 verscheen in de catalogus van glasmeester Gundelach voor het eerst de vermelding ‘zes dozijn kerstballen’ in drie verschillende groottes. De kerstballen werden binnenin belegd met lood of zink om ze nog meer te doen glanzen. De glazen kerstboomversiering kende succes en verdrong weldra de vergulde appels, noten, koekvormen en papieren bloemen die voorheen de kerstboom sierden. Dankzij nieuwe technieken en de komst van gas slaagden glasblazers er bovendien in tegen 1870 kerstballen op grotere schaal te produceren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
anneliez
12 jaar geleden
stom dat ik dat verguldwerk vergat +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor je +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan en bedankt voor je +
Veel plezier ermee!!!

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat de mensen die zich een kerstboom konden veroorloven zich ook wel glazen ballen konden veroorloven. en verder slingers en strikken van papier of stof

Toegevoegd na 1 minuut:
Ergens in de buurt van Deventer is een stad waar elk jaar het Dickens Festival wordt gehouden, daar zijn vast wel foto's van

Toegevoegd na 3 minuten:
ow dat is meer buiten natuurlijk, maar misschien willen zij wel antwoorden op een mailtje
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het Dickens Festijn is IN Deventer ;-)
Voor inspiratie zou je eens kunnen kijken naar de Disney- of Muppetsversie van het verhaal. Verder kun je ook nog kijken op de website van het Dickensfestival in Deventer, misschien is het ook nog leuk om daar zelf een kijkje te gaan nemen? Zou je niet aan antieke versierselen kunnen komen, dan stel ik me zo'n echte Amerikaanse boom voor, met veel bling bling, gekleurde lampjes en van die rood met witte zuurstokjes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hieronder zie je een tekening van een gezin rond de kerstboom rond 1840. Zoals je ziet, het is een kleine échte (niet plastic) boom met echte kaarsen er in. Andere versiering, zoals ballen of snoep, daar werd toen nog niet aan gedaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
In mijn laatste zin: ''nog niet veel'', is correct(er).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding