Waar moet je rekening mee houden met het organiseren voor een actie voor een goed doel?

Hiermee bedoel ik eventuele vergunningen en of er ook belasting betaald moet worden op het opgehaalde bedrag ofzo?

een jaar geleden
1.3K
Inekez1
een jaar geleden
Veel goede doelen geven zelf informatie op hun website over het organiseren van acties. Soms met complete to-do-list van zaken die je moet regelen of waar je op z'n minst over na moet denken. Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor soort actie, wie is je doelgroep, welk goed doel etc. Verwacht je 100 euro op te halen voor de plaatselijke kinderboerderij, of wil je duizenden euro's voor een grote landelijke of internationale organisatie?

Antwoorden (2)

Je hebt inderdaad een vergunning nodig. Op deze manier is er controle op oplichters die vooral zichzelf als goed doel zien.
Neem contact op met je gemeente. Zij kunnen je perfect van de plaatselijke regels voorzien.
tinus1969
een jaar geleden
Voor zover ik weet heb je geen algemene vergunning nodig voor een ‘goededoelenactie’. Afhankelijk van wat je specifiek organiseert (bv collecte, evenement) kan een specifieke vergunning nodig zijn.
Soms vindt crowdfunding plaats in de privésfeer. De geldnemer zamelt dan geld in voor een persoonlijk doel, wens, of droom. De gelden behoren in dat geval tot zijn box 3-vermogen als hij de beschikkingsmacht heeft over de donaties. Bovendien kan de geldnemer te maken krijgen met schenkbelasting. De Belastingdienst verleent echter een kwijtschelding van schenkbelasting als de schenking:

alleen is bedoeld om levensonderhoud te verschaffen aan een natuurlijk persoon die niet in zijn eigen levensonderhoud kan voorzien;
ziet op de betaling van kosten van studie of een beroepsopleiding van iemand die jonger is dan 27 jaar die zonder die schenking de studie of opleiding niet kan volgen.
Vergoeding aan IB-crowdfunder
Een enkele keer verricht een crowdfunder zijn werkzaamheden in de privésfeer. Als hij in die situatie op de peildatum de beschikking heeft over de donatie, behoort deze tot zijn box 3-vermogen. Daar zal echter vrijwel altijd een terugbetalings- of doorstortverplichting tegenover staan. Deze verplichting behoort tot de schulden in box 3. In dat geval moet men wel letten op de schuldendrempel.
Voor de fiscale behandeling van crowdfunding is volgens de Belastingdienst ook van belang op welk moment de gestorte gelden het vermogen van de geldgever verlaten. Stort de geldnemer geen geld terug als het doelbedrag niet wordt gehaald? Dan heeft het geld na de storting direct het vermogen van de geldgever verlaten. Als de geldnemer belooft het geld terug te storten als hij het doelbedrag niet behaalt, vindt de overdracht van het geld pas plaats bij het behalen van het doelvermogen. Hetzelfde geldt als bij het niet behalen van het doelvermogen een inhouding van kosten plaatsvindt op de terug te storten bedragen. Maar een bedrag ter grootte van de ingehouden kosten heeft het vermogen van de geldgever direct verlaten.
een jaar geleden