Wat betekent de melding dat ik 'onvoldoende virtueel geheugen' heb?

Ik krijg deze melding vooral vaak wanneer ik met meerdere grotere bestanden in Paint Shop werk. Ik heb genoeg ruimte op mijn harde schijf, dus daar kan het niet aan liggen (zie afbeelding)

Toegevoegd na 30 minuten:
Overigens heb ik alleen maar Outlook erbij open, verder niets anders dan Paint Shop

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Software
2.5K

Het beste antwoord

De afbeelding die je bewerkt worden opgeslagen in je geheugen. Eerst een deel in RAM, en wat er niet in past in virtueel geheugen, dat is een bestand op je schijf.
Ik raad je allereerst aan om alle andere toepassingen te sluiten, dat helpt ook.
Als je dit probleem nog steeds krijgt ben je vast enorm grote afbeeldingen met zeer hoge resolutie aan het bewerken.
Meer intern geheugen helpt natuurlijk wel wat, maar normale (32 bit) Windows kan maar ruim 3 GB 'zien', dus dat helpt maar een beetje. Verdere tips:
Maak de limiet van je UNDO-acties kleiner.
(Preferences, then General Preferences from the File menu and click the Undo tab).
En Plug-ins zoals de de Warp-tools vreten geheugen.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een 64-bits versie van Windows kan nochtans wel goed omgaan met 4GB of meer geheugen.
AWM
14 jaar geleden
Uiteraard! Maar niet veel mensen hebben dat draaien.
Ik vermoed dat dit pas goed op gang gaat komen met Windows 7, waar altijd een 32 en 64 bits systeem geïnstalleerd kan worden naar keuze. (als je de goede hardware hebt...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk, hier kan ik wat mee. Ik ben inderdaad afbeeldingen met hele hoge resoluties aan het bewerken. Ik begrijp alleen nog niet wat ik dan moet reduceren; de Mb per open image, of de steps per open image? Zie afbeelding die ik erbij heb toegevoegd.
AWM
14 jaar geleden
Het ligt er maar net aan of je erg gehecht bent aan UNDO.
Daarmee kun je dingen ongedaan maken die je hebt veranderd. Als je het nooit gebruikt, kun je Usage op nul zetten. Maar dan kan je nooit meer iets ongedaan maken.
Steps wil zeggen hoeveel handelingen je terug moet kunnen draaien. Maar het belangrijkste is dus de hoeveelheid geheugen die je toewijst aan UNDO. Speel er eens mee...
AWM
14 jaar geleden
O ja, als je WEL Undo wilt blijven gebruiken, vink dan ook maar de "compress" functie aan. Daar wordt de software trager door, maar het spaart ruimte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Super, dank je! Ik krijg vaak verzoeken van mensen om foto's voor hun te blenden (van verschillende personen de afbeeldingen tot èèn foto vormen), en dan kan ik de UNDO tool eigenlijk niet missen en het werkt ook het fijnst met heel grote bestanden, maar ik wist zeker dat het probleem ergens bij Paint Shop moest liggen. Maar hier kan ik wel wat mee. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer je mensen van de ene foto naar de andere wilt overhevelen, kun je het beste met maskers werken. Dit komt er in het kort op neer dat je de twee foto's elk in een eigen laag zet, vervolgens aan de bovenste een masker toevoegt. De maskerlaag is een laag die met grijstinten werkt, van zwart naar wit. De grijstint van de maskerlaag bepaalt hoeveel van de onderste foto zichtbaar is door de bovenste foto heen (zwart: helemaal zichtbaar, wit: helemaal verborgen). Het voordeel van de maskerlaag is dat wanneer je een persoon wilt uitsnijden en je per ongeluk iets teveel weghaalt je dit kunt herstellen door dat gedeelte van de maskerlaag weer wit te maken. Je hebt dan dus veel minder 'Undo'-punten nodig omdat je missers op een andere manier kunt goedmaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien niet het beste antwoord, want alle andere antwoorden heb ik niet uitgeprobeerd omdat mij deze al genoeg heeft geholpen door enkel de preferences in Paint Shop te veranderen, en dat was voor mij (mijn vraag) voldoende. Thanks! +10

Andere antwoorden (4)

Je hebt te weinig werkgeheugen - je computer is te traag. Als ik jou was zou ik minder dingen tegelijk doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of wat geheugen bijkopen..
Voor een paar tientjes heb je dit probleem al opgelost.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is ook een idee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- Sorry maar traagheid van het systeem heeft niet altijd iets met de hoeveelheid geheugen te maken. Je kunt een Pentium 4 hebben en 6 GB geheugen, dan is je systeem wellicht traag, maar het geheugen is voldoende om het programma goed uit te voeren.
Deze vraag is al eens gesteld en beantwoord...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals Strabless het aangaf is het antwoord al een keer gegeven. Ik raad het om het net op een andere manier te doen. Hieronder de oplossing van dat probleem, maar dan met een nieuwe alinea

Farstar (1158)

Heb ik ook last van gehad maar je kan het op de volgende manier oplossen. Dit doe je met de rechtermuisknop deze computer, eigenschappen, geavanceerd, instellingen prestaties, geavanceerd, wijzigen virtueel geheugen.

"Daar klik je op aangepaste grootte, stel je begingrootte in op 1024, en je maximale op 2048. dan heb je ruim voldoende virtueel geheugen, maar je kunt natuurlijk ook kiezen voor minder, het is maar waar de problemen stoppen."

Het vastzetten van je virtuele geheugen moet je niet op de schijf doen waar je besturingssysteem op staat, maar op bijvoorbeeld de D en/of E schijf.

Windows raad aan om je virtuele geheugen op 1,5 keer in te stellen.
Heb je 1GB geheugen (1024 MB) zet dan het minimale en maximale op 1,5 GB (1536 MB). Hiermee zorg je dat het de ruimte in je geheugen wordt overgezet op het virtuele geheugen op je HD (Dit virtuele geheugen is vele malen trager dan normaal geheugen.).

Als je instelt dat Windows mag bepalen dat het tussen de 1024 en de 2048 MB mag "swappen", dan betekend het ook dat je systeem zelf probeerd te regelen hoeveel MB virtueel geheugen je gebruikt en dit kost tijd, merkbare tijd. Je hoort je HD dan ook steeds ratelen voor niets eigenlijk.

* Virtueel geheugen vast instellen op 1,5x je werkgeheugen
* Virtueel geheugen op de C:\ schijf uitschakelen en inschakelen op je overige schijven zoals de D:\ en/of E:\ schijf
* Desnoods geheugen bijkopen als je Vista hebt met 1 GB aan werkgeheugen, dit is namelijk niet gunstig voor je systeem qua performance.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Dit doe je met de rechtermuisknop deze computer, eigenschappen, geavanceerd, instellingen prestaties, geavanceerd, wijzigen virtueel geheugen." Dat heb ik gelezen maar dat kan ik helaas niet vinden bij mij.
AWM
14 jaar geleden
Ik ben het met een aantal zaken niet eens.
Het verplaatsen van je swapfile naar een andere partitie heeft alleen maar zin als dat fysiek een andere schijf is.
En verder laat Windows het geheugen lekker meegroeien als het nodig en er ruimte is.
Het heeft wel zin om de swapfile een *eigen* partitie te geven op een andere disk, en dan de grootte te fixeren tegen fragmentatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste Antwoordman, ik weet niet waar je die info vandaan hebt, maar ik kan me niet voorstellen dat windows het geheugen zelf gaat regelen als je het vast hebt ingesteld. Het is wel beter om de swapfile fysiek op een andere HD hebt, maar het is bewezen dat het al hebt als het op een andere partitie wordt geplaatst zodat Windows er geen hinder van heeft, maar alleen je HD
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Hen3ette: Je kunt ook met de rechter muisknop op "deze computer" klikken en daarna kiezen voor beheren. Vervolgens kies je voor geavanceerde instellingen en hier zie je ongeveer 5 tabbladen en dan zou je moeten kiezen voor geavanceerd. Bij de prestaties -----> instellingen --->geavanceerd--->kun je de instellingen van je virtueel geheugen wijzigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aha! Nu snap ik 'em! Ik ben nu via bureaublad naar 'Deze Computer' gegaan. Ik deed dat vanmiddag ook wel, maar dan: Deze Computer > Station C, en dan die rechtsaanklikken, ook geen wonder dat ik het daar niet zag staan :-/ Desalniettemin heeft het antwoord van antwoordman wat betreft Paint Shop mij heel erg geholpen en daar had ik het het meeste mee dus...
Een iets beter idee is het maximum
gelijk aan het minimum in te stellen.

dus minimum 1.5x gelijk aan intern geheugen
maximum gelijk aan minimum

Heb je 2GB - kies dan 3Gb min en max
verhoog deze waarde als dit onvoldoende
mocht blijken - bedenk dat je deze hoeveelheid
ook vrij moet hebben op het station waarop
je swapped- dit is meestal het station waar
Windows opstaat -

tip:
1. verplaats de swap naar een andere partitie
kies een kleine waarde (als nodig)
2. herstart pc -
3. defragmenteer de partitie waarop je eigenlijk
wilt swappen
4. stel het swappen na defrag daarop in
5. herstart pc