Je hebt tegenwoordig brood dat er wit uitziet, maar waar dingen aan toegevoegd zijn om de voedingswaarde op te krikken.
Dat staat altijd juichend op de verpakking dus dat zie je vanzelf.
In elk geval Becel en Blue Band hebben zulke broden.

Een bruinbrood is gewoon bruin, een meergranenbrood bevat iets meer dan bruinbrood maar minder dan volkoren, en alleen volkorenbrood mag volkoren heten (zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Volkorenbrood ).

Daarnaast heb je brood dat met moutmeel wordt gemaakt. Dat is iets bruiner van kleur maar bevat niet méér voedingswaarde dan de overige ingrediënten - dus dan moet je nog steeds kijken of het een wit, maïs, bruin, meergranen of volkorenbrood is (in oplopende voedingswaarde).
Simpelweg 'hoe bruiner van kleur hoe gezonder' gaat in elk geval niet op!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Heel donkerbruine broden zijn nep-bruin, dit komt door de kleurstof (volgens mij meestal gebrande moutstroop oid), normaal brood wordt van zichzelf niet zó bruin. Maar die kleur wil niet zeggen dat het dus waardeloos is, het kan ook volkorenbrood is dat ook nog eens gekleurd is. Als iets volkorenmeel als eerste ingrediënt bevat, is het volkoren brood en dus ook bruin in de gezonde betekenis.

Toegevoegd na 6 minuten:
Volkoren is (bijna helemaal) volkoren meel, bruin brood is volkoren meel én bloem, wit brood is bloem.
Als op de ingrediëntenlijst dus bloem als hoofdingrediënt staat, is het dus een vorm van witbrood.

Met donkerbruin bedoel ik overigens geen roggebrood, voor de duidelijkheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nep is het, dat donkere bruin. Plus!
Eigenlijk kun je dat niet zien. Bruinbrood kan, zoals je zegt van witte bloem zijn gemaakt waar het een en ander aan toegevoegd is zoals gebrande mout. Daardoor kan het donkerbruin zijn maar die gebrande mout is eigenlijk niets anders dan kleurstof. Volkorenbrood moet wel aan eisen voldoen. Het moet van bloem gemaakt zijn dat uit de volle tarwekorrel gemalen is. Dat voedt beter, waardoor je minder snel honger krijgt. Bovendien is de kans op diabetes kleiner als je volwaardig voedsel eet, zoals volkorenbrood.

Toegevoegd na 56 minuten:
Volkorenbrood wordt niet van bloem maar van volkorenMEEL gemaakt. Als aanvulling naar aanleiding van de opmerking van Fynnya.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bloem is juist het tegenovergestelde van volkorenmeel, bloem is het witte meel waar van alles uitgezeefd is. Wit brood is van bloem gemaakt, volkoren brood van volkorenMEEL.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor de correctie. VolkorenMEEL is inderdaad de juiste benaming.
Ook vaak bij een volkoren pitabrood word vaak witte bloem bij gedaan en gedeeltelijk volkoren tarwemeel.
vaak in gewone winkels word het brood ook vaak gehard door plantaardig olie daarom koop ik me brood liever bij de biologische markt of winkel ik koop vaak spelt zuurdesem of boekweit producten is wel de oude oergaan producten van vroeger maar dan weetje tenminste zeker dat het op een natuurlijke manier is gemaakt.