Soms als ik eten opwarm, wordt in de magnetron alleen het bord warm! Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
dan kan je beter opwarmen in magnetron schaaltje die zijn er speciaal voor gemaakt
kost minder energie en is optimaal verwarmd

Antwoorden (6)

Dan is het bord niet geschikt voor de magnetron.Niet alle serviesgoed is daarvoor geschikt...
De laatste jaren staat er aan de onderkant van schaaltjes/bordjes/kopjes of het magnetron geschikt is..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige borden/kopjes gebruiken metaaloxiden om hun kleuren te krijgen. Over het algemeen hoe donkerder de kleuren, hoe groter de concentratie. En hoe groter de concentratie metaal hoe groter de reactie is op de radiofrequentie van je magnetron. En dus de opwarming van je servies.

Dit zorgt er indirect ook voor dat je eten niet warm wordt. Als je magnetron 700watt is. En je boord 300 watt absorbeert, dan kan er maar 400watt overblijven voor de opwarming van je eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
escape
13 jaar geleden
Metaaloxyden zijn geen metalen. Ze lijken er niet eens op,
ook natuurkundig niet.
De straling van de magnetron is voor optimale resonantie afgesteld op water-moleculen. Die zitten óók ingevangen in aardewerk dus vandaar dat m.n. goedkoper aardewerk óók warm wordt.
Echter, wanneer het aardewerk warmer wordt dan wat er op het bord zit, dan zit in het voedsel kennelijk erg weinig tot geen water.
Dat kan ik me goed voorstellen als je beschuit in de magnetron doet.
Anders niet echt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je misschien een combimagnetron en dat hij dan nog per ongeluk op de oven stand staat??? Gebuert mij ook wel eens!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een magnetron werkt door microgolfstraling, meestal bij een frequentie van 2,45 GHz, door het voedsel heen te leiden. Water en vetdeeltjes die in het voedsel aanwezig is, “absorbeert” de straling, zodat deze omgezet wordt in warmte. Elk water/vetmolecuul is een elektrische dipool, dat wil zeggen dat het ene uiteinde een positieve lading bezit en het andere uiteinde een negatieve lading. Door de elektromagnetische straling wordt het molecuul heen en weer gedraaid, waarbij het zich gelijk richt aan het wisselende elektrisch veld. Deze beweging veroorzaakt de warmte.
De straling is tot ongeveer 2 a 3 cm effectief.

Rond metalen voorwerpen kunnen vonken optreden. Dus geen metalen voorwerpen in de oven.

Onder aardewerk in eenvoudige vorm worden voorwerpen verstaan, die gemaakt zijn van leem of klei, veelal gehaald langs rivieren. Deze worden na droging gebakken en daardoor hard. De grondstof zal dan niet meer door water worden verweekt en uiteenvallen.

Bij gebruik van mindere soort klei kan men niet met hoge temperaturen bakken en blijft het werkstuk poreus. Deze moet dan met een glazuurlaag worden bedekt om waterdicht te worden.

Hoofdgrondstof voor glazuur is net als bij glas, siliciumoxide (SiO2) dat in de mineralen kwarts en zand te vinden is.

Je vraag:
Je bord kan op twee manieren verwarmd worden in de magnetron.
1. Er ligt niet al te veel voedsel op het bord wat snel verwarmd wordt en deze warmte wordt overgedragen aan het bord. Stel het voedsel is 50 graden en het bord wordt daardoor 45 graden, dan zal het bord veel heter aanvoelen dan het voedsel. Aan water van 50 graden brandt je je handen, in lucht van 50 graden niet. Dat effect bedoel ik.
2. De glazuurlaag op je boord is poreus of bevat scheuren, waar door er tijdens de afwas water indringt. Dit water wordt verhit door de straling en het bord wordt lekker warm.

Persoonlijk denk ik dat het omschrevene onder punt 1 de oorzaak is. Om zeker te zijn neem je de volgende keer een glazen bord of schaal. Wordt die ook warm, dan weet je dus zeker waar het aan ligt. Punt 1.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is mij wel eens opgevallen dat alleen borden dit doen die van minder/slecht glazuur zijn. Mijn theorie is, dat het vocht van de vaatwasser in het aardewerk trekt. Hierdoor zal het vocht in het aardewerk opwarmen in de magnetron en wordt het bord warm.