Wat is het verschil tussen halal en haram?

een jaar geleden
1.8K
Antoni
een jaar geleden
@Pieterke, hier https://nl.wikipedia.org/wiki/Halal_en_haram vind je een duidelijke uitleg.
LeonardN
een jaar geleden
Best onhandig dat de termen zo op elkaar lijken.
Mocht je een ezelsbruggetje willen, ik onthoud altijd Haram = harm (zoals het Engels voor dat wat kwaad kan)
Halal = helend/heilig Misschien kan jij of een ander er wat mee.
Pieterke
een jaar geleden
@Antoni en @LeonardN: Dank voor jullie reacties.
Antoni
een jaar geleden
@Pieterke, graag gedaan! Ik heb er zelf ook weer wat meer van geleerd...! Leuk!

Het beste antwoord

Halal (Arabisch voor 'rein, toegestaan') geeft aan wat voor moslims toegestaan is en haram (Arabisch voor 'onrein, verboden') wat verboden is. Het gaat hier zowel om handelingen als om producten. Ook op het vlak van voedsel bepalen halal en haram wat moslims mogen eten en wat niet.

Bijvoorbeeld varkensvlees mag door een moslim niet worden gegeten, omdat dat onrein is. Varkens eten niet alleen planten, maar ook kleine dieren. Dus varkensvlees is haram.
. . .
En ziend waaruit deze vraag is voortgekomen: ook andere van een varken afkomstige producten zijn hierdoor onrein. Dus ze mogen geen tas van varkensleer hebben en geen gelatine gebruiken die bereid is uit het bindweefsel van varkens.
Toegevoegd op 15 juni 2022 20:48: tekst
Amadea
een jaar geleden
Pieterke
een jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
tinus1969
een jaar geleden
Overigens varkensvlees haram omdat het fokken/houden van varkens in droge gebieden zonder bos (zoals het huidige Midden-Oosten) uit oogpunt van duurzaamheid en ecologie totale waanzin is.