Ja. Smaak is een illusie die door alle zintuigen samen tot stand wordt gebracht. Het gaat niet alleen om wat de tong proeft. Sterker nog, het gaat vooral om wat alle andere zintuigen ervaren. Reuk is ons belangrijkste smaakorgaan. Niet alleen de geuren die je opsnuift met je neus, ook de retronasale perceptie: aroma's die vanuit onze mond naar de neus gaan als we op voedsel kauwen en het doorslikken. 75 tot 95 procent van wat we denken te proeven, komt binnen via onze neus. Op plaats twee komen onze ogen, gevolgd door de oren en onze tastzin. De tong komt op de laatste plaats.
Dit proces verloopt niet bij ieder mens 100% identiek.

Daarnaast is smaak voor een deel ook aangeleerd. Je moet er een associatie bij vormen, een herinnering bij creëren. Want alleen als het een plaats heeft in je geheugen en je er een emotie bij voelt, kun je eten of drinken lekker vinden. Denk maar aan bittere koffie; in eerste instantie lust bijna niemand die. Maar door het te koppelen aan bijvoorbeeld een gevoel van gezelligheid, ga je de smaak op een andere manier ervaren. Vandaar ook dat kinderen veel dingen moeten ‘leren’ eten.
Hoe eten eruit ziet, de omgeving waarin je je bevindt als je het proeft, de verwachtingen die je van een gerecht hebt: al dat soort zaken bepalen mede de smaak van een product.
SimonV